Upozornil na to časopis dTest. Podle právníka jeho poradenské linky Lukáše Zeleného však nemusí být organizátoři předváděcích akcí v právu. Podle něj je nutné znát přesné znění zákona a nenechat se odbýt. "Pouhé uvedení informace, že smlouva byla uzavřena v provozovně, nenaplňuje podmínky zákona," řekl.
"Je nezbytné zohlednit, zda je skutečně nákup na přednášce konané v sále hotelu běžný a zda spotřebitel může daný druh podnikání na daném místě očekávat," dodal.
Další triky na předváděčkáchPořadatelé předváděcích akcí používají i jiný trik, který má klientům ztížit odstoupení od uzavřených smluv. Kromě kupní smlouvy musí uzavřít i zprostředkovatelskou smlouvu s jiným subjektem (více čtěte zde). |
Provozovna nahlášená do sálu restaurace nebo bytového domu bez jakéhokoliv označení bezpochyby podle něj není místem, kde spotřebitelé očekávají prodej nádobí, masážních přístrojů a jiného zboží. Zákazník však bude muset prokázat ve sporu s pořadatelem, že se nejedná o prostor obvyklý k podnikání.
Podle Kateřiny Tomčíkové z právní firmy Vilímková, Dudák & Partners je klíčovým problémem také fakt, že spotřebitelé na podobných akcích často uzavřou smlouvy pod nátlakem nebo v tísni. Takové smlouvy jsou podle ní ze zákona neplatné.
"Firma uvádí zákazníky v omyl i v případě, kdy je pozve na přednášku o zdraví, ale jejím hlavním cílem je prodat zde své produkty. V tomto případě se podvedení zákazníci mohou obrátit na Českou obchodní inspekci, která firmy za nekalé obchodní praktiky většinou pokutuje," uvedla Tomčíková.
Lov klientů začíná na ulici
Argument o nemožnosti odstoupení od smlouvy uzavřené v provozovně využívá podle klientů poradenské linky dTestu často společnost Zepter. Její zákazníci bývají často osloveni na ulici pod záminkou jednoduché anketní otázky typu "Zajímá vás zdravý životní styl?" nebo "Souhlasíte s placením poplatku u lékaře?".
"Takto získává společnost osobní údaje, především jméno a telefonní číslo. Následně kontaktuje oslovené s příslibem výhry, kterou mají obdržet na přednášce o zdraví, jež se koná v účelově nahlášené provozovně," vysvětlil Lukáš Zelený.
Zepter však odmítá, že by své provozovny zřizoval účelově a jedorázově. "Od podobných praktik se zcela distancujeme a jednáme vždy v souladu s platnými zákony. Máme dlouhodobě zaregistrované provozovny, obchodní kanceláře a pobočky, které jsou řádně označené, jasně identifikovatelné a ve kterých probíhá prodej sortimentu společnosti Zepter," řekla marketingová ředitelka Zepter International Petra Horáčková s tím, že seznam těchto poboček je uveden na stránkách firmy.
Ankety na oslovení zákazníků podle ní firma používá, ale vše probíhá v souladu s platnými zákony ČR. "Pokud se zákazník rozhodne akci navštívit, tak získává zdarma dárek, který nikdy není podmíněn nákupem zboží," dodala Horáčková.
Podle časopisu dTest naráží potřebitelé u Zepteru na to, že zboží získají až po úplném splacení kupní ceny, například až za několik let. Může se tak stát, že spotřebitel obdrží výrobek ve zcela jiném provedení, než si původně vybral. Horáčková vydání výrobku po zaplacení celé částky potvrzuje, avšak zdůrazňuje, že zákazník je s tímto faktem dopředu obeznámen. Většina tvrzení časopisu o Zepteru je tak podle ní lživá.