Eva, 75 let, zas tak zle předváděcí akce nehodností. "Ano, naletěli jsme,...

Eva, 75 let, zas tak zle předváděcí akce nehodností. "Ano, naletěli jsme, koupili věci dost předražené, ale co se dá dělat, člověk holt občas bývá hloupej," povzdechne si. Zboží, které si koupili, bylo vesměs použitelné. A prodejci se k nim chovali docela slušně. Na takových akcích byli dohromady asi jen třikrát. I to jim však stačilo, aby pochopili taktiku prodejců. A protože už nechtěli na tyhle triky o výhodných cených skákat dál, přestali s manželem na akce jezdit. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Na každé třetí předváděcí akci opět řádili šmejdi, padly vysoké pokuty

  • 32
Česká obchodní inspekce uložila v 1. čtvrtletí letošního roku organizátorům předváděcích akcí pokuty za 7,5 milionu korun. Porušení zákona zjistila u více než třetiny akcí. To je výrazně lepší výsledek než před rokem. Tehdy ve stejném období inspektoři udělili pokuty ve více než 80 procentech případů.

Obchodníků, kteří využívají nekalé obchodní praktiky - vžil se pro ně název šmejdi - tak sice inspektoři odhalili méně, avšak pokuty padly letos vyšší než před rokem.

Pravomocně bylo během prvních tří měsíců letošního roku uděleno celkem 33 pokut v hodnotě 7 498 000 Kč, což je o téměř 2 500 000 Kč více než v roce 2016. Celková výše pokut byla ovlivněna uložením dvou pokut společnosti BNM-MEDICAL CZECH SE, každá ve výši 1 000 000 Kč.

Název společnostiPočet pokutCelková výše pokut
BNM-MEDICAL CZECH SE, s.r.o. 103 430 000
WORM, s.r.o. 5 1 850 000
Onario, s.r.o. 3 730 000

Pokuty uvedené v tabulce nabyly právní moci v průběhu 1. čtvrtletí roku 2017 a byly ve většině případů uloženy za porušení právních předpisů, které inspektoři ČOI zjistili při kontrolách ještě před tímto obdobím.

Česká obchodní inspekce (ČOI) provedla za tři měsíce 28 kontrol. Problémy zjistila u 10 předváděcích akcí. „I letos se inspektoři setkávali s organizovanými akcemi, jejichž konání nebylo ČOI vůbec oznámeno, nebo s nekomunikujícími firmami, u kterých se navíc spotřebitelé marně domáhali svého zákonného nároku na odstoupení od smlouvy,“ uvedla inspekce.

Výsledky kontrol za první čtvrtletí však podle inspekce potvrdily, že se situace v oblasti předváděcích prodejních akcí zlepšila.

ČOI také v prvních třech měsících dostala méně podnětů od spotřebitelů než loni. Zatímco letos se na inspekci obrátili spotřebitelé ve dvou desítkách případů, loni počet podnětů překročil stovku.

„Nová právní úprava, platná od konce roku 2015, která zakazuje přijímat platby na místě nebo před uplynutím lhůty sedmi dnů od uzavření smlouvy, byla zásadním právním dokumentem pro zlepšení situace,“ řekl ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Prodejci podle něj přicházejí stále s novými promyšlenějšími praktikami, jak obcházet i tuto novelu zákona. „Proto se ČOI do budoucna na kontrolu těchto praktik zaměří,“ dodal.

„Šmejdi“ pořád prodávají. Nabízeli nádobí za 80 tisíc (reportáž z roku 2015):

13. března 2015