Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpackaná oprava tratě skončila smírem, firma zaplatí pokutu materiálem

  13:04aktualizováno  13:04
Nevydařená rekonstrukce trati z Bludova do Jeseníku bude nakonec firmu Klement a jejího maďarského partnera A-Híd stát 59 milionů korun. Vlaky se na již zmodernizovanou trať vrátily, byť jen na její část.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Sdružení firem Klement a A-Híd mělo trať opravit loni, jenže ze stavby nakonec obě firmy odstoupily loni v září. S tratí se tak prakticky nic nedělo, cestující jezdili kvůli výluce autobusy. Na části trati se začalo stavět až letos, kdy zakázku převzalo sdružení firem. Původní sdružení do té doby nemělo s železničními zakázkami větší zkušenosti, kvalifikační podmínky ale splnilo.

Rok trvaly tahanice mezi Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) a firmami o to, kolik za nesplnění smlouvy účtovat. K soudu nakonec nedošlo a spor skončil smírem. Vyměřené penále ve výši 59 milionů korun nedostane SŽDC přímo na účet, ale v materiálu pro stavby železnic.

„Podle dohody jsme odkoupili v hodnotě penále zboží. Z našeho pohledu je spor tímto ukončen,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Jde například o odkup připravených kolejnic, které se nakonec použijí jinde.

SŽDC už oznámila částečný konec modernizace, která přišla téměř na miliardu korun. Trať, kterou proslavil komiks Alois Nebel, je po modernizaci rychlejší a bezpečnější.

„Pro cestující jsou největší odměnou zejména nově vybudovaná nástupiště s bezbariérovým přístupem a zrychlení dopravy v tomto úseku. Například mezi Bludovem a Hanušovicemi bylo možné díky stavebním úpravám zvýšit traťovou rychlost z původních 65-75 km/h až na 100 km/h,“ uvedl generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Z řady nádraží ale také zmizely pokladny, některé budovy jsou zavřené a nemají ani čekárny.

I přes slavnostní otevření na trati ještě nejezdí všechny vlaky a část spojů zajišťují autobusy. Rozjely se zatím jen osobní vlaky. „Až do 9. prosince SŽDC uvádí do provozu zabezpečovací zařízení na přejezdech. Vlaky Českých drah mají proto na přejezdech nařízenou pomalou jízdu, což by u spěšných vlaků rozvázalo vazby a narušilo spojení,“ vysvětlila mluvčí Českých drah Monika Bezuchová, proč spěšné vlaky mezi Hanušovicemi a Jeseníkem zatím stále nahrazují autubusy. Jedinou výjimkou u spěšných vlaků je vlak 1634.

Nová nástupiště jsou u stanic Ruda nad Moravou a Bohdíkov a také na šesti zastávkách: Bludov lázně, Bohutín, Bartoňov, Komňátka, Raškov a Hanušovice-Holba. Kromě bezbariérového přístupu je nové osvětelní nebo rozhlas.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.