Smutná vánoční reklama: stařík předstíral smrt, aby se sešla rodina

  • 78
Vánoční reklamy obvykle bývají radostné, dojemné, pohodové a kýčovité. Německý řetězec Edeka se ale rozhodl vybočit ze zažitých mantinelů a přinesl na obrazovky trochu deprese. Proti proudu jde také britský řetězec John Lewis se spotem Muž na měsíci.

Edeka je v Německu největším maloobchodním řetězcem s potravinami. Vedle desítek milionů německých zákazníků přitáhl v posledních dnech také pozornost mnoha lidí ze vzdálených koutů světa. Na sociálních sítích sbírá body jeho nejnovější reklama s koňskou dávkou smutku.

Téměř dvouminutový spot, který na síti Youtube zhlédlo za tři dny přes deset milionů lidí, rozvíjí příběh opuštěného staříka, kterému jeho dcera telefonicky oznámí, že se rodina o Vánocích opět nesejde.

Následuje několik tklivých záběrů, kdy muž vyhlíží z okna na sjíždějící se rodinu u sousedova domu, nebo jak sedí na Štědrý večer sám u prostřeného stolu.

Senior, jehož roli ztvárnil britský herec Arthur Nightingale, nakonec zareaguje na telefonát dcery poněkud svérázně. Dětem rozešle zprávy, že zemřel. Potomci se o tragédii zdrceni dozvídají v různých situacích, jeden ze synů na pracovním pobytu v Číně, druhý při službě v nemocnici.

V další scéně se všichni scházejí v otcově domě oděni v černém a v očekávání pietní chvíle. Zaskočí je však pohled na prostřený stůl s hořícími svíčkami a vzápětí také ustrojený a živý otec, který je vítá slovy: „Jak jinak jsem vás měl všechny dostat k jednomu stolu?“.

Kultovní reklamy

Podívejte se na zajímavé české reklamy moderní doby, které iDNES.cz připomněl v seriálu Kultovní reklamy.

Reklama, kterou připravila německá reklamní agentura Jung von Matt, není letos jediným vánočním kouskem podobného ražení. Populární se na internetu stal i spot britského řetězce John Lewis zvaný Muž na měsíci. Reklamu, která rovněž popisuje příběh staršího opuštěného muže, zhlédlo na síti Youtube téměř dvacet milionů lidí.

Řetězec Edeka má v Německu přes deset tisíc obchodů, od roku 1992 působil i v Česku pod názvem CS Edeka. Společnost zde měla roční tržby kolem 1,5 miliardy korun, v roce 2005 ale rozhodla o prodeji téměř čtyřiceti tuzemských obchodů.