"Jde o prestižní vlakové soupravy a nedomníváme se, že je to vhodná volba pro jejich pojmenování, i když jejich počet (pendolina mají sedm souprav, pozn. red.) navozuje myšlenku na oněch sedm trpaslíků z populární pohádky Sněhurka," vysvětlil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Jiné soupravy či lokomotivy se zdrobnělinami na kapotě se o svá jména zatím obávat nemusí. Cestující veřejnost přitom dlouhou dobu netušila nic o tom, že právě jede s Prófou či Šmudlou. Až loni se odhodlali někteří zaměstnanci bez povolení polepit boky souprav jejich jmény.
Vydržely však jen několik měsíců, než přišel příkaz k odstranění. "Dlouho to nikomu nevadilo a najednou je to problém," zlobí se jeden ze zaměstnanců drah. Podle něj zůstanou i s novými názvy trpasličí jména alespoň uvnitř na stanovišti strojvůdce.
Vltava je jistá, Orlice bude na soupravách chybět
Dráhy se rozhodly pojmenovat pendolina podle velkých řek. "Spojitost mezi pendoliny a řekami je ve vedení koridorů v údolí těchto velkých řek, kolem kterých tak projíždějí naše vlaky a často přímo pendolina," řekl Šťáhlavský. Vlaky se budou jmenovat například Vltava, Labe, Odra či Morava.
Mezi názvy však chybí například Orlice, která na hlavní trase mezi Prahou a Ostravou vytváří nejhezčí úsek celé cesty.
Podle Šťáhlavského je běžné, že se vlaky v zahraničí pojmenovávají podle určitého zvoleného způsobu. Například Švýcaři využívají k pojmenování lokomotiv především názvy měst, v případě naklápěcích vlaků ICN pak zvolili jména významných osobností nějakým způsobem spojených se Švýcarskem. V Německu či Rakousku se velmi často používají především města.
České vlaky zatím jednotný systém pojmenování nemají
V Česku je zatím pojmenovávání lokomotiv a souprav spíše chaotické. Na některých motorových jednotkách jsou oblíbené především zdrobněliny ženských jmen, u nových motorových vozů od Stadleru například pro Liberecký kraj zvolily dráhy společně s krajem názvy řek, měst či hor. Po kraji tak bude jezdit například Smrk nebo Jizera.
Podobné to má být například u jednotek CityElefant v Moravskoslezském kraji. Na rozdíl od dosavadní praxe by ale nemělo jít už jen o "kutilství" strojvůdců a pracovníků dep. "V případě dalších, hlavně regionálních, vozidel nepředpokládáme komplexní přejmenování,“ dodal Šťáhlavský. Jména by měly mít například i jednotky Railjet od Siemensu.
Od nového jízdního řádu přesunuly dráhy všechna pendolina na trať mezi Prahou a Ostravou, jeden spoj denně zajíždí do Žiliny a o víkendu do Františkových Lázní. Cestující během první poloviny roku čeká zásadní zlepšení: připojení k internetu.