Novela také umožňuje vrácení DPH zahraničním fyzickým osobám, podobně jako si mohou naši turisté požádat o navrácení DPH např. v Německu.
Přijetím tohoto návrhu by mělo podle předkladatelů dojít k oživení domácí produkce, ale i ke snížení příjmů státního rozpočtu pro rok 2000 v odhadu kolem 1,5 až 2 miliardy korun.
Vláda v předloze usiluje také o postupné snížení finančního limitu pro povinnou registraci plátců daně z přidané hodnoty ze současných 750.000 korun na 300.000 korun.
Snižování povinného finančního limitu pro registraci k dani by mělo podle vládního návrhu postupovat v několika fázích. Teprve v roce 2003 bude dosaženo limitu 300.000 korun.
Poslanecký návrh novely zákona, který vypracoval Zdeněk Kořistka (Unie svobody) usiluje o přeřazení restauračních a ubytovacích služeb ze sazby 22 procent do sazby pět procent.
"Osm z 15 zemí (EU) používá redukovanou sazbu u restaurační činnosti, ale pouze tři země ve výši 22 až 25 procent. Pouze Dánsko zdaňuje obě tyto služby vysoce. V zemích, kde došlo ke snížení těchto sazeb, nastal rasantní rozvoj tohoto odvětví s následným dopadem do zaměstnanosti," argumentoval pro svůj návrh Kořistka.
Novelu zákona o DPH, kterou vypracovali poslanci ODS, sněmovna drtivou většinou hlasů vrátila k přepracování.
Sněmovna také schválila vládní novelu zákona o územních finančních orgánech. Předloha by měla snížit počet finančních úřadů z 223 na 219 a současně zvýšit počet zaměstnanců zbývajících finančních úřadů v průběhu příštích čtyř let o 3386 osob.
Zvýšení zaměstnanců si ze státního rozpočtu vyžádá přes 1,5 miliardy korun. Další 2,8 miliardy korun bude daňové poplatníky v letech 2001 až 2005 stálo rozšíření prostor finančních úřadů.
V příštím roce by měly finanční úřady přijmout 800 nových zaměstnanců. Zvýšení počtu zaměstnanců si žádá vznik nových nebo rozšíření existujících agend, kterými se musejí úřady zabývat, či vzrůstající počet daňových subjektů.
Zatímco například v roce 1990 finanční správy evidovaly 624.000 daňových subjektů, v současnosti jejich počet dosahuje asi 7,2 miliónu.
Nové zaměstnance by měly úřady najímat jednak pro práci v daňové oblasti, jednak na kontrolu využívání dotací ze státního rozpočtu. Tato kontrola je nyní nedostatečná. Příjemci dotací peníze často vynakládají na jiné účely, než na jaké je dostali, přičemž situace je špatná hlavně ve zdravotnictví a kultuře. Pro kontrolu dotací je v celé republice k dispozici jen 189 pracovníků.
Další předloha, kterou sněmovna podpořila, byla vládní novela zákona o spotřebních daní. Předloha si klade za cíl především zamezit nekalému nakládání s konzumním lihem a lihovinami, např značením.
Vládní novela zákona o spotřebních daních mění definici malého pivovaru, ruší zvýhodnění bionafty, které bude kompenzováno přímými dotacemi a provádí řadu administrativních a legislativních změn.
"Změny v oblasti lihového značení jsou v souladu se snahou vlády v boji proti hospodářské kriminalitě," zdůvodnil podstatu zákona ministr financí Pavel Mertlík.
Vládní návrh novely zákona rovněž předpokládá, že bezcelní obchody DUTY TAX FREE budou zrušeny do 31. prosince 2001.
Neúspěšná novela zákona o spotřebních daních, kterou vypracovali poslanci ODS, mimo jiné zahrnovala do předmětu daně těžké topné oleje a měnila definice předmětu daně z uhlovodíkových paliv a maziv tak, aby byly v souladu s definicemi platnými v Evropské unii.
Poslanci rovněž navrhovali, aby ze zákona bylo vypuštěno osvobození od daně pro nedenaturovaný líh dodávaný pro výrobu kosmetických výrobků a mýdel.