Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Rychlodráha do Drážďan se přiblížila. Premiéři si plácli

  14:31aktualizováno  14:31
Premiér Bohuslav Sobotka se dohodl s předsedou vlády německé spolkové země Sasko Stanislawem Tillichem na podpoře výstavby vysokorychlostní železnice mezi Prahou a Drážďany. V dubnu obě strany podepíšou základní dokumenty k projektu a zároveň by měla být představena i trasa, kudy by spojení mělo přesně vést.

Sobotka to uvedl na svém Twitteru. O rychlotrati jednal s Tillichem také ministr dopravy Dan Ťok.

Fotogalerie

„Uvítali bychom zařazení tohoto projektu do spolkového plánu dopravních cest. V tomto ohledu máme podporu saské strany a věříme, že společně budeme schopni přesvědčit spolkovou úroveň o přínosnosti tohoto dopravního projektu pro 21. století,“ uvedl Ťok.

Nová trať, na níž by kromě rychlovlaků mohly jezdit i nákladní vlaky, by výrazně ulehčila současnému železničnímu spojení vedenému podél Labe, které je již nyní na maximu své kapacity.

Praha - Drážďany za 50 minut. Němci navrhují 26 kilometrů dlouhý tunel

Kromě železničního spojení mezi Českem a Saskem byla na programu jednání problematika říčního spojení obou států, kde Česko dlouhodobě spoléhá na stavbu jezu v Děčíně. Ten by mohl zvýšit hladinu v příhraničním úseku řeky a umožnit tak celoroční splavnost pro říční nákladní lodě. Návrh výstavby plavebního stupně ale naráží na protesty ekologů, podle kterých půjde o nevratný zásah do ekosystému řeky.

Vláda na začátku února neschválila zařazení Labského údolí v Ústeckém kraji a Luk u Přelouče se Slavíkovými ostrovy do seznamu Evropsky významných lokalit, což výstavbu jezu v Děčíně a Přelouči významně ulehčilo.

24.února 2016 v 16:14, příspěvek archivován: 25.února 2016 v 14:21

S premiérem Saska Tillichem jsme se shodli na podpoře plánu na vysokorychlostní železnici Praha-Drážďany. pic.twitter.com/xncJDG6vUZ

Na druhou stranu ale zařazení obou lokalit mezi chráněná území požadovala EU a Česku tak hrozí jednorázová pokuta dva miliony eur i penalizace 10 000 eur (zhruba 270 000 korun) za každý den. Může být i zastaveno čerpání dotací na některé projekty. EK už zahájila s ČR „pilotní řízení“, které předchází řízení pro porušení evropského práva.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.