Pokud banky dobrovolně své služby nepřizpůsobí Sobotkovu plánu, hodlá jim to ministr nařídit zákony. Ministrovi se už dlouho nelíbí, že bankovní poplatky jsou vysoké a ceníky nepřehledné.
"Slibujeme si od toho posílení postavení klienta, měl by být lépe informován a být schopen rychleji měnit banku," řekl ve čtvrtek, když veřejně představil svůj návrh.
Sobotkův plán spočívá hlavně v tom, že by banky usnadnily klientům opouštět jejich náruč - odchod z banky by měl být zadarmo a neměl by trvat měsíce.
Chce také, aby na sebe banky vzaly administrativu při přechodu klienta z jedné ke druhé. Klient by si také mohl - podobně jako to chystají mobilní operátoři - s sebou odnést i své číslo účtu. To by přivítaly firmy, pro něž změna účtu znamená papírování a práci s informováním partnerů.
"Každý, kdo někdy měnil banku, dobře ví, jak je to náročné. Banky by měly jednotný standard k přestupu. Nová banka by rušila starý účet a převzala příkazy k úhradě, či povolení inkasa," líčí náměstek ministra Tomáš Prouza.
Konec hry na schovávanou
Podle plánu ministerstva by banky měly také přestat hrát hru na schovávanou s ceníky. Bankéři je mají začít psát jednodušeji a stejným jazykem. Jakmile by je měnili, museli by dát vědět měsíc předem a umisťovat je na web ministerstva.
Banky by také měly přestat nabízet balíčky, které jsou dražší, než když si lidé koupí jednotlivé služby zvlášť.
"Tohle je lež. Seznam těch požadavků je absurdní a nerealistický. Jdou s ním na veřejnost a neřeknou, kdo to zaplatí. Znemožňují nám marketing, což je snad z říše snů," říká mluvčí ČSOB Milan Tománek.
Ne všude však plán vzbudil nevoli. Z Komerční banky, kde vlaje francouzská vlajka mateřské firmy Société Générale, se naopak ozvalo přitakání. "Je to rozumné. Body, které považujeme za sporné, jsme připraveni projednat ve veřejné diskusi," tvrdí šéf Alexis Juan.
Ve Francii některé ze Sobotkových nápadů fungují, ale ne stoprocentně. Uzavření a převod účtu jsou zdarma v případě, že klient nesouhlasí s pozdějšími změnami v ceníku. "Jinak si vše zařizuje klient sám. Banka do nové banky nic neposílá. Průměrně se za zavření platí účtu 30 eur," říká Christian Tiriou z evropského centra spotřebitelů Euro-Info-Consommateurs.
Spořitelna navrhuje založit pracovní skupinu a s vládou jednat.
****************
Co říkají šéfové bank
"Není proč vykopávat válečnou sekyru, když jsme dosud vůbec nevyužili metodu jednání." Pavel Kavánek, ČSOB
"Regulace poplatků v jedné oblasti vede ke zvýšení cen v jiné. Chceme férovost a tržní ekonomiku."
Jack Stack, Česká spořitelna
"Návrh ministerstva financí považujeme za rozumný - o to více, že některá z navrhovaných opatření už KB aplikuje."
Alexis Juan, Komerční banka