Reklamní retro: Je podzim, neztrácejte čas vařením a kupujte konzervy

  • 63
Blíží se podzim, čas rybaření, houbaření a práce na zahrádkách. Neztrácejte čas přípravou oběda a nakupujte konzervy! Nabádá k tomu reklama z dob socialismu na podnik Konzervárny a lihovary. I v době, kdy značky v reklamním průmyslu hrály vedlejší roli, se spoty vyráběly jak na běžícím pásu.

„Neztrácejte čas s přípravou víkendových obědů a večeří. Konzervárenský průmysl vám nabízí dostatečný výběr hotových pokrmů... Hotová jídla pro podzimní víkend,“ hlásí reklama, která propaguje hovězí na divoko, maďarský guláš a celou řadu dalších konzerv, které končily také v ešusech na dovolených.

Z dnešního pohledu působí reklama úsměvně. Zcela však zapadá do dobového rámce a ve své době nebyla ani trochu vtipná. V národním podniku Merkur za socialismu vznikalo ročně kolem 500 reklam, které si byly velmi podobné.

Socialistické reklamy

Redakce iDNES.cz bude pravidelně přinášet nejzajímavější televizní reklamy z dob socialismu. Seriál navazuje na předchozí projekt Kultovní reklamy, jehož poslední díl s přehledem všech reklam najdete ZDE.

Socialistická reklama vytěsnila značky, řídila se kolotočem času od jara do zimy, hemžila se radami, jak se připravují chlebíčky a kdy si koupit boty, vysvětlovala, co je to tlakový hrnec, proč jíst kyselé okurky... A měla být srozumitelná pro každého. Žádné jinotaje ani složité zápletky, vlastně jen prostřihy z každodenního života.

„Všechno to byla propagace obchodu zeleninou, obchodu klenoty, obchodu tukový průmysl. Byli to distributoři. Nepropagovali jsme značky, protože byly potlačovány a měly je v rukou mamutí distribuční podniky,“ vzpomíná Jiří Mikeš, který v té době předsedal textové komisi podniku Merkur. Tento státní reklamní podnik sdružoval reklamní agenturu, vydavatelství, závod v Praze, který pořádal výstavy, a závod v Prostějově vyrábějící figuríny. Pracovalo v něm 600 lidí.

Merkur vytvářel vlastní reklamy, ale až od konce sedmdesátých let 20. století. Předtím veškerou reklamu tvořil státní filmový průmysl, například Krátký film. V Merkuru se točilo až pět set reklam ročně, jeden spot stál průměrně 30 až 50 tisíc Kčs, a reklamy tak byly ve srovnání s dneškem velmi levné. Musely však být v souladu s komunistickou ideologií. Jejich případnou „závadnost“ vyhodnocovali dva lidé v Československé televizi, pověření přímo ÚV KSČ.

„Vždycky jsme jim koupili flašku kořalky nebo nějaké kafe a většinou se to odsouhlasilo,“ popisuje Mikeš. Podle něj cenzura nebyla až tak přísná, jak to z dnešního pohledu může vypadat.

Kontroverzní spoty se v dobách socialismu neměly šanci na obrazovkách prosadit. A ani se o to nikdo nepokoušel. Jedním z těch oficiálních, které byly tak trochu na hraně a mohly v hlavách lidí evokovat pro režim nepřijatelné představy, byla reklama na Čedok se sloganem „S Čedokem za hranice všedních dnů“.