Jubilejním 111 111. autobusem vyrobeným ve Vysokém Mýtě byl model Citelis CNG...

Jubilejním 111 111. autobusem vyrobeným ve Vysokém Mýtě byl model Citelis CNG pro MHD v Jihlavě. | foto: Iveco Irisbus

Česká autobusová jednička oslavila vůz s pořadovým číslem 111 111

  • 9
Sodomka, Karosa, Irisbus a Iveco společně vyrobily už 111 111 autobusů. Ve čtvrtek na počest této události firma přichystala oslavu. Slavit může i to, že kolem tří tisíc autobusů z Vysokého Mýta míří každoročně do tří desítek zemí.

Výroba ve firmě, která se dnes jmenuje Iveco Czech Republic, se datuje od roku 1928, kdy firma Sodomka postavila první karoserii autobusu na podvozku Škoda.

"Jedničkové" vozidlo Iveco Irisbus Citelis CNG o délce 12 metrů převzali zástupci Dopravního podniku města Jihlavy.

"Šest jedniček za sebou není náhodných, ale ukazuje na stejný počet zcela výjimečných rysů podniku. Jedničkou jsme mezi výrobci českých autobusů v počtu zaměstnanců i vyrobených vozidel, v exportu, ve skladovacím zázemí, v kvalitě i minimálním dopadu produkce na životní prostředí," chlubil se generální ředitel vysokomýtské firmy Pavel Pachovský.

Mezi gratulanty a účastníky slavnostního ceremoniálu, jež ozdobila i ukázka z programu Cirkusu La Putyka, byli i italský velvyslanec a mnoho dalších hostů.

"Následovník Karosy je velice významnou firmou, Česká republika se díky ní stala autobusovou velmocí, co se týká výroby autobusů na počet obyvatel," řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu se loni v Česku vyrobilo rekordních 3 560 autobusů, z toho 2 970 právě ve Vysokém Mýtě. A to je téměř o osm stovek vozidel víc než v předcházejícím roce.

Největší tuzemský konkurent SOR Libchavy vyrobil loni 543 autobusů, z toho 362 pro české dopravce. Lepší prodeje se promítly i do hospodaření firmy Iveco Czech Republic, když její zisk po zdanění stoupl na 785 milionů při tržbách 12,8 miliardy korun.

V prodejích na českém trhu Iveco jedničkou není

Iveco Irisbus v roce 2011 prodalo zákazníkům v České republice 211 autobusů, což znamená, že na českém trhu není jedničkou, ale pro Iveco je klíčový export do jiných zemí Evropy.

Devět z deseti autobusů dostane zahraniční "espézetku", jenom loni skončily u 510 zákazníků v 29 zemích. Autobusy z vysokomýtských dílen nejčastěji míří do Francie a Itálie, více než dvě stovky vozidel byly loni registrovány na Slovensku, své tržní podíly zvyšuje podnik i v Rumunsku a Polsku.

Na každém vozidle odpracují zaměstnanci přibližně osm set hodin, což je podle výrobce autobusů ve srovnání s masivní výrobou osobních vozidel nejméně třicetkrát více času. Z celkového počtu více než 2 600 zaměstnanců pracuje 2 300 osob ve výrobním závodě, 340 zaměstnanců v dalších obslužných provozech.

"Začali jsme před 117 lety jako malý podnik a s růstem jsme dokázali zachovat nápaditost, používání moderních technologií, vysokou úroveň kvalifikovanosti i řemeslné schopnosti," podotkl ředitel Pachovský.

Iveco Czech Republic mimo jiné obdrželo v rámci Pardubického kraje titul "Zaměstnavatel regionu", a to dokonce pětkrát. Od Sdružení automobilového průmyslu pak čtyřikrát za sebou ocenění "Podnik roku".