Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Poptávka po malinovce strmě roste. Její výrobce dělá limonády už 129 let

  16:01aktualizováno  16:01
Útraty Čechů za nealko šly v posledních letech prudce dolů. Lidé šetří a pijí raději vodu z kohoutku. Výjimkou je tradiční malinová limonáda. Ta navzdory trendu nabývá na popularitě a její největší tuzemský výrobce, rodinná sodovkárna Koli, očekává letos rekordní tržby.

Když se koncem devatenáctého století rozjížděla v Kolíně výroba sodovek, stál výrobní areál Josefa Kocvery v polích na konci města. Ve stejných prostorách se nealkoholické nápoje vyrábějí i po 129 letech. Rozdíl je však v tom, že největšího výrobce točené malinovky - sodovkárnu Koli - mezitím obrostlo město, a firma se tak dnes nachází v podstatě v centru.

„Nejvíce bojujeme s místem. Na obraty, které děláme, bychom potřebovali pětkrát větší areál,“ říká šéf firmy Pavel Vavruška mladší, jehož pradědeček sodovkárnu před více než sto lety zakoupil. Plány na vybudování nového závodu někde za městem sice existují, zatím se však týkají spíše neurčité budoucnosti.

Vavruška navíc sebe a svou rodinu označuje za konzervativní podnikatele, kteří ctí tradici spojenou s původním areálem, jenž Vavruškovi získali počátkem devadesátých let ve špatném stavu v restituci a během let z něj vytvořili moderní závod.

Sázka na tradici se projevuje i v recepturách nápojů. Jejich příchutě jsou stejné, na jaké jsou Češi zvyklí už z dob minulého režimu.

„V minulosti jsme převzali sodovkárnu Zátka a s ní i pana Soukupa, který tam dělal výrobního ředitel už za komunismu. S jeho příchodem jsme získali i receptury, které jsou staré třeba čtyřicet let,“ říká Vavruška. Aktuálně má sodovkárna k dispozici třináct příchutí - od koly přes citrón, bílý hrozen, jablko až i k nejdůležitější malinovce.

Ta je také největším tahounem sodovkárny. Její spotřeba rostla především v posledních letech. Celý trh s nealkem přitom už od roku 2008 prudce klesá, Koli se tedy podařilo vyrůst v době, kdy ostatní tratili.

V areálu v Kolíně působí 25 stálých zaměstnanců, jejich počty však narůstají během letní sezóny, kde linka jedou na tři směny. „Výrobní postup limonády je následující: voda se zchladí ideálně na čtyři stupně a odvzdušní se. Pak se rozpráší na mlhu, do které se pak pod tlakem dodává kysličník uhličitý a sirup. Pokud se limonáda dělá tímto způsobem, bublinky nevyprchají,“ vysvětluje Vavruška.

Jen během července prodala společnost 800 tisíc porcí takových limonád. Za loňský rok utržila 100 milionů korun, což znamenalo dosavadní rekord. Pro letošek Vavruška očekává, že se ho podaří překonat zhruba o 15 procent.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Drahé byty vyhánějí obyvatele Prahy, raději kupují domy za městem

Pořídit si byt v Praze je pro čím dál tím více lidí nereálné, a tak si raději kupují či staví domek za městem. To dokládají i aktuální čísla, podle kterých je...  celý článek

Aukrorobot.cz
Aukro nefunguje, jak má. Nový systém má díry a péče o klienty je pomalá

Aukro, největší obchodní portál v Česku, změnilo majitele a platformu, na které fungovalo. Pro uživatele to ale nedopadlo dobře. Doposud spokojené prodejce...  celý článek

V Horních Chrášťanech na Prachaticku otevřeli minipivovar. Vaří hlavně ležáky,...
Výletníky už tolik netáhnou hrady, zamíří raději do místního pivovaru

V Česku se objevil nový turistický hit. S tím, jak se v zemi neustále zvyšuje počet malých pivovarů, rychle roste i jejich obliba coby hlavního cíle výletu....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.