Poptávka po malinovce strmě roste. Její výrobce dělá limonády už 129 let

  • 337
Útraty Čechů za nealko šly v posledních letech prudce dolů. Lidé šetří a pijí raději vodu z kohoutku. Výjimkou je tradiční malinová limonáda. Ta navzdory trendu nabývá na popularitě a její největší tuzemský výrobce, rodinná sodovkárna Koli, očekává letos rekordní tržby.

Když se koncem devatenáctého století rozjížděla v Kolíně výroba sodovek, stál výrobní areál Josefa Kocvery v polích na konci města. Ve stejných prostorách se nealkoholické nápoje vyrábějí i po 129 letech. Rozdíl je však v tom, že největšího výrobce točené malinovky - sodovkárnu Koli - mezitím obrostlo město, a firma se tak dnes nachází v podstatě v centru.

„Nejvíce bojujeme s místem. Na obraty, které děláme, bychom potřebovali pětkrát větší areál,“ říká šéf firmy Pavel Vavruška mladší, jehož pradědeček sodovkárnu před více než sto lety zakoupil. Plány na vybudování nového závodu někde za městem sice existují, zatím se však týkají spíše neurčité budoucnosti.

Vavruška navíc sebe a svou rodinu označuje za konzervativní podnikatele, kteří ctí tradici spojenou s původním areálem, jenž Vavruškovi získali počátkem devadesátých let ve špatném stavu v restituci a během let z něj vytvořili moderní závod.

Sázka na tradici se projevuje i v recepturách nápojů. Jejich příchutě jsou stejné, na jaké jsou Češi zvyklí už z dob minulého režimu.

„V minulosti jsme převzali sodovkárnu Zátka a s ní i pana Soukupa, který tam dělal výrobního ředitel už za komunismu. S jeho příchodem jsme získali i receptury, které jsou staré třeba čtyřicet let,“ říká Vavruška. Aktuálně má sodovkárna k dispozici třináct příchutí - od koly přes citrón, bílý hrozen, jablko až i k nejdůležitější malinovce.

Ta je také největším tahounem sodovkárny. Její spotřeba rostla především v posledních letech. Celý trh s nealkem přitom už od roku 2008 prudce klesá, Koli se tedy podařilo vyrůst v době, kdy ostatní tratili.

V areálu v Kolíně působí 25 stálých zaměstnanců, jejich počty však narůstají během letní sezóny, kde linka jedou na tři směny. „Výrobní postup limonády je následující: voda se zchladí ideálně na čtyři stupně a odvzdušní se. Pak se rozpráší na mlhu, do které se pak pod tlakem dodává kysličník uhličitý a sirup. Pokud se limonáda dělá tímto způsobem, bublinky nevyprchají,“ vysvětluje Vavruška.

Jen během července prodala společnost 800 tisíc porcí takových limonád. Za loňský rok utržila 100 milionů korun, což znamenalo dosavadní rekord. Pro letošek Vavruška očekává, že se ho podaří překonat zhruba o 15 procent.