Sony, Nintendo a Sega porážejí Hollywood

P r a h a - Toma Hankse, Julii Robertsovou a další hrdiny stříbrného plátna brzy zastíní nová generace hvězd: ježek Sonic, obtloustlý instalatér Super Mario nebo armáda Pokémonů. Titulní postavičky videoher už už ve Spojených státech porážejí Hollywood. Za rok totiž dokážou vydělat víc než celý kinematografický průmysl. A v dalších zemích, jako je Japonsko, Británie či Francie, je jejich vítězství nad filmem otázkou blízké budoucnosti.

Podle odhadů ekonomů lidé na celém světě během jednoho roku za nákup herních zařízení a programového vybavení utratí asi dvacet miliard dolarů, v přepočtu asi 750 miliard korun. Největší část z této sumy připadá na USA - podle tamní agentury NPD, která se zabývá průzkumem trhu, dosáhly výdaje za videohry a hry pro PC v roce 1999 8,4 miliardy dolarů. To je o miliardu více, než skončilo v pokladnách všech amerických kin.

„Nejen v Americe či Japonsku, ale třeba i v Británii je hraní videoher běžnou součástí trávení volného času, které kvůli své různorodosti začíná převládat nad pasivní konzumací filmů,“ komentuje tuto skutečnost Josef Kantor ze společnosti Conquest, která do Česka dováží hry od společnosti Nintendo.

Miliardy ukryté v herním průmyslu přitahují řadu firem, které se z nich snaží získat co nejvíce pro sebe. Zatímco na vývoji her pracují desítky firem po celém světě, výrobu zařízení pro hraní videoher - takzvaných konzolí ovládají tři hlavní hráči: Sony, Nintendo a Sega. Na podzim tohoto roku by se měla tato skupina rozšířit o Microsoft, který s reklamní podporou za půl miliardy dolarů uvede na trh svou konzoli XBox.

Ohromné výdaje na propagaci a vývoj nových technologií však unesou jen ti nejsilnější. I proto zřejmě japonská Sega, která je od uvedení své konzole Dreamcast na podzim roku 1999 v hlubokých ztrátách, své výrobní haly uzavře. Největší japonský deník Nihon Kenzai Shimbun už zveřejnil zprávu, že výroba skončí do konce března. „Musím přiznat, že zastavení výroby hardwaru je varianta, kterou se nyní zabýváme,“ řekl ve středu agentuře AP mluvčí Segy Hiroyuki Mori. Na toto přiznání porážky v souboji se Sony a Nintendem ovšem akciový trh zareagoval mimořádně pozitivně. Akcie Segy na tokijské burze vzápětí posílily o patnáct procent. Koncentrace na vývoj her ji má podle ekonomů vrátit k ziskům. „Sega disponuje v porovnání s konkurencí nejsilnějším týmem na vývoj her, čítajícím asi 800 lidí. Dodávky softwaru pro ostatní firmy jsou nejlepším způsobem, jak tuto sílu využít,“ uvedl pro Reuters analytik Nomura Securities Yuta Sakurai.

Očekávaný soumrak konzole Sega Dreamcast sice potěšil investory, zarmoutil však asi šest milionů uživatelů. „Prosím, Sego, nezabíjej tu nejlepší konzoli. Je mnohem lepší než nový PlayStation od Sony a já to musím vědět, mám totiž doma obojí.

Jen napumpuj ještě trochu peněz do marketingu,“ radí v internetové diskusi na gamespot.com kalifornský fanoušek Dustin Sauter.

V Česku by však případný stesk majitelů Dreamcastů příliš slyšet nebyl. Podle odhadů webového magazínu Bonusweb je těchto konzolí v tuzemsku necelá pětistovka. „Pro Segu zde zatím totiž chybí oficiální distributor. Na českém trhu jasně vede Sony PlayStation,“ říká Zdeněk Polách z Bonuswebu. První verze Playstationů je nyní v Česku necelých šedesát tisíc kusů.

I když zatím tuzemské prodeje videoher za západní úrovní zaostávají, odstup se velmi rychle snižuje. „Očekávám, že do tří let by se to mělo začít srovnávat. Měření podle prodejů je navíc problematické, vzhledem k vysoké míře pirátství se u nás hraje mnohem více, než by se mohlo zdát z údajů o tržbách,“ míní Kantor, jehož firma loni v Česku prodala čtrnáct tisíc her s Pokémony pro kapesní GameBoy od Nintenda.

„Letos už to bude minimálně dvojnásobek. Přijdou různé reklamní kampaně a v kinech se objeví tři pokémoní filmy,“ dodává.