"Obchodníci v řadě případů neuvádějí obchodní jméno, adresu ani identifikační číslo," uvedla mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) Ivana Picková. Správné údaje poskytlo podle výsledků testu pouze 56 obchodů.
Prodejci také často neinformují spotřebitele o tom, že jim zákon umožňuje do čtrnácti dnů odstoupit od smlouvy, tedy vrátit zboží bez udání důvodu.
Tři prodejci neposkytli správné informace o správném uplatnění reklamace. "Pouze 9 procent prodávajících pak poskytlo správné informace o uplatnění v rozporu s kupní smlouvou," uvedla Picková.
Pracovníci SOS se navíc mnohokrát setkali s tím, že obchodníci v případě zamítnutí podané reklamace požadují poplatek. "Na to ovšem nemají právo," připomněla Picková.
Někteří obchodníci nechtějí vracet peníze
Internetové obchody před časem otestovali také redaktoři MF DNES. Ti zjišťovali, zda nakupování přes internet probíhá bez problémů a jak se obchodníci zachovají, když budou zákazníci chtít zboží vrátit v zákonné čtrnáctidenní lhůtě. více zde
Při uplatnění reklamace polovina obchodů vrátila peníze zpět, druhé polovině to však buď trvalo déle, nebo se obchodníci snažili vracení peněz vyhnout.
Z deseti obchodů, které redaktoři testovali, dopadly nejhůře pixmania.com a ac-akustika.cz.
KASA.cz, jedno z největších internetových obchodních center v Česku odhaduje, že před letošními Vánocemi Češi utratí na internetu asi čtyři miliardy korun.
"Průměrný počet objednávek v běžném roce je 500 denně, nyní se jiejich počet pohybuje okolo 1300 a v průběhu prosince počítáme až s číslem 2500 objednávek denně," řekl ředitel KASA.cz Martin Kasa.
Obchody KASA počítají, že letošní předvánoční tržby meziročně vzrostou o 70 procent na více než 350 milionů korun.
Jak v testu SOS obstály obchody dle jednotlivých odvětví | |
Kategorie | Průměr |
Dětské potřeby | 58% |
Elektro | 62% |
Domácí potřeby | 60% |
Hobby potřeby | 56% |
Auto-moto | 50% |
Mobilní telefony | 64% |
Kancelářské potřeby | 52% |
Sportovní potřeby | 70% |
Počítače, elektronika, hry | 48% |
Textil, oděvy | 66% |
Zdroj: Sdružení obrany spotřebitelů |