Podle SOS vydal Obvodní soud pro Prahu 1 tzv. "platební rozkaz", který bance nařizuje částku uhradit. Banka ale vydání takového rozhodnutí zatím popírá.
Podle ČSOB ale není situace nijak kritická. Platební rozkaz je totiž formou zkráceného řízení a jeho zrušení je poměrně snadné - stačí proti němu podat tvz. "odpor", který ani nemusí být odůvodněný. Pak teprve začíná tradiční soudní jednání.
"Vydání platebního rozkazu na zaplacení žalované částky pro ČSOB je standardní postup soudu a rozhodně nepředjímá výsledek sporu," uvedl mluvčí banky Pavel Hejzlar.
je výsledkem zkráceného řízení u soudu. Je nutné ho zaplatit do 15 dnů od doručení nebo proti němu podat odpor. Ten nemusí být odůvodněn. Pokud se tak stane, platební rozkaz se ruší a řízení pokračuje standardním způsobem.
Pokud proti platebnímu rozkazu žalovaný odpor nepodá, stává se pravomocným, konečným rozhodnutím. Platební rozkaz se ruší například i tehdy, není-li ho možné žalované straně doručit. Platební rozkaz lze vydat i bez slyšení žalovaného. Slouží zejména k tomu, aby se soudní spory urychlily.
V případě úspěchu pak sdružení předpokládá, že dojde k masovému podávání žalob ze strany klientů ČSOB.
"Hromadnou žalobu v ČR podat nejde, nicméně byl by to jistě dobrý signál pro všechny spotřebitele, kteří se na nás obrátili a kteří se rozhodli žalobu nepodat kvůli zastrašování ČSOB, která vyhrožovala těmi obrovskými náklady," řekla Picková.
Vyplatí se soud "pro pár stovek"?
SOS se začalo angažovat ve věci bankovních poplatků loni na podzim. Vyzvalo klienty ČSOB, aby podali žalobu kvůli poplatkům, které podle sdružení nebyly oprávněné.
Jednalo se zejména o poplatek za vedení a zrušení účtu, poplatek za neuznanou reklamaci a tzv. "neadresný poplatek". To je poplatek za určitou službu, který banka sice má uveden v sazebníku, ale klient tuto službu nevyužívá. - více zde
SOS slibovala, že v případě úspěchu může každý klient dostat zpět zhruba 1700 Kč. ČSOB ale varovala, že pouštět se do soudního sporu může přijít klienty velice draho. Pokud by totiž soud jejich nároky neuznal, zaplatí nejen soudní poplatek 600 korun, ale další zhruba 4500 Kč na dalších nákladech. To řadu lidí odradilo.
SOS se proto rozhodla podat dvě vzorové žaloby, které měly ostatním spotřebitelům ukázat, že riziko, že případ prohrají, není velké.
V případě spotřebitele, který žádal vrácení poplatků za vedení a zrušení účtů, byl vydán platební rozkaz. Druhou žalobu podal podnikatel, který nárokuje částku 4168 korun za poplatek za vedení účtu.
* poplatek za vedení účtu
* poplatek za zrušení účtu
* poplatek za neoprávněnou reklamaci transakce provedené platební kartou (s výjimkou případů, kdy došlo ke zneužití karty způsobené nedbalostí klienta)
* neadresný poplatek (poplatek za službu, kterou klient nevyužívá
CO JE K ŽALOBĚ TŘEBA
* k poplatku za vedení účtu - výpis 2003, 2004, 2005 - stačí jeden za kalendářní rok
* k poplatku za zrušení účtu, neoprávněnou reklamaci a neadresnému poplatku - výpis z účtu (či jiný dokument), ze kterého vyplývá, že poplatek byl zaúčtován
Zdroj: SOS - www.spotrebitele.info