Souboj dvou likérek mají rozhodnout novinky

Souboj dvou tradičních českých výrobců lihovin, kterými jsou Stock Plzeň-Božkov a Jan Becher - Karlovarská Becherovka, nabírá znovu na obrátkách. Oba výrobci přijdou v nejbližší době na trh s novými značkami. Stock, známý výrobou Fernetu, se chystá uvést nový lehčí tmavý bylinný likér, o kterém však zatím žádné detaily nezveřejnil. A karlovarští by měli do několika týdnů představit nový bylinný nápoj s příchutí citronu pod názvem Limet.

"Nový nápoj bude v nadějné kategorii, kde se dobře prodává a která je perspektivní," říká tiskový mluvčí Becherovky David Binar. Jinak nový produkt odmítá komentovat.

Největší konkurent Becherovky plzeňský Stock považuje nový výrobek za snahu svézt se na popularitě Fernet Stock Citrusu.

"Málokdy se podaří tak razantní vstup na trh, jako tomu bylo u citrusu. Po dvou letech je u nás druhou nejprodávanější lihovinou," říká šéf Stocku Martin Petrášek.

Před limetem se snažila Becherovka prosadit hořkým likérem Rapid, který chuťově připomínal právě nejoblíbenější domácí nápoj Fernet. Vstup rapidu byl podle obchodníků velmi úspěšný, ale dnes už se mu tolik nedaří. "Masivní reklamní kampaň a zaváděcí ceny oslovily řadu lidí. Poté, co tyto dva faktory z větší části pominuly, se zákazníci většinou vrátili k těm značkám, které preferovali před nástupem rapidu," říká Theodor Lejsek, majitel plzeňské nápojové distribuční společnosti, která vlastní řadu velkoobchodů v zemi. "Nyní prodáváme rapidu podstatně méně než v prvních měsících po uvedení na trh," dodává.

"Becherovka se tlačila někam, kam se bez delší podpory nemohla dostat. Trh už obsadil citrus. Kdo přijde jako druhý, musí být lepší, a o tom lidi nepřesvědčili," míní zástupce jednoho z hlavních řetězců supermarketů, který si nepřál být v této souvislosti jmenován.

Becherovka se novými produkty snaží podle odborníků především splnit to, co slíbila při privatizaci karlovarské likérky. Letos musí vyrobit 140 tisíc hektolitrů bylinných likérů, zatímco loni to bylo jen 120 tisíc hektolitrů.

"I když nad rapidem neskáčeme nadšením, vesměs splnil naše očekávání," komentuje uvedení rapidu na trh Binar. Kolik vyrobí jednotlivých produktů Becherovka, zásadně nesděluje. Podle Binara ovšem všechny cíle závazné v privatizačním projektu splní.

Nové výrobky ve skupině hořké a bylinné likéry představují přední tuzemští výrobci zcela záměrně. Zatímco celkový trh s lihovinami v České republice rok od roku klesá - během posledních dvou let se v tuzemsku vypije o deset milionů litrů lihovin méně, jen osmdesát milionů litrů - hořké a bylinné likéry svůj podíl neustále zvyšují. Během dvou let vzrostly jejich prodeje o necelé tři miliony litrů.

Podle obchodníků je dnes stále oblíbenější a častější, že firmy přicházejí s novými chutěmi u zavedených druhů výrobků. "V poslední době je trend například chuť citronu či zeleného jablka.

Výrobci také u některých druhů snižují obsah alkoholu, což oslovuje nové skupiny spotřebitelů, jako jsou třeba ženy," říká Lejsek. Podle něho při zavádění nových nápojů hrají velkou roli speciální akce, během kterých obchodníci nabídnou nápoj za nižší cenu než obvykle. "Právě akční slevy jsou pro řadu lidí při výběru alkoholu podstatným vodítkem. Důležitým prvkem je také reklama a zvuk příslušné značky," dodává Lejsek.