(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Google a další giganti nesmí v Indii nabízet určení pohlaví dítěte

  • 14
Indický Nejvyšší soud zakázal technologickým velikánům Googlu, Microsoftu a Yahoo zveřejňovat reklamy na kliniky a další organizace, které poskytují služby spojené s výběrem pohlaví před narozením. Tamní vláda se snaží přes dvacet let vymýtit archaické praktiky, které vedou k často násilným potratům žen, jež očekávají narození dívky.

Podle soudce musí dojít k vymýcení reklam, které podporují „společenské zlo“. O jeho verdiktu informoval server Quartz.

Firmy se bránily, že je pro ně technicky nemožné vyfiltrovat slova spojená s diskriminací podle pohlaví, aniž by zároveň nesmazaly třeba kliniky, které nabízejí standardní a podle indického práva legální služby.

Další slyšení je naplánované na 25. července. Centrální vláda se do té doby má sejít se zástupci všech tří firem a představit řešení, které reklamu podporující ilegální praktiky odstraní.

Indičtí lékaři mají od roku 1994 zákaz sdělovat párům pohlaví dítěte. V zemi totiž přetrvává přesvědčení, že zatímco chlapec do rodiny přinese peníze, dívka pro ni bude jen finanční zátěží. To vede k násilí na těhotných ženách.

Obrovským problémem je například požadované věno, které musí rodina dívky při svatbě zaplatit. Přestože je i tato praktika zakázaná, bují nejen na málo vzdělaném venkově. Navzdory zákonu připadalo v posledním sčítání lidu před pěti lety na tisíc mužů 943 žen (v roce 2001 jich bylo 933).