Letiště, Ruzyně

Letiště, Ruzyně - Nový terminál Sever 2 má zvýšit kapacitu letiště o 3,5 milionu cestujících až na deset milionů pasažérů za rok. Později by se měla kapacita dalšími úpravami rozšířit na zhruba 15 milionů lidí. (16. června 2005) | foto: David Votruba, iDNES.cz

Soud odložil rozhodnutí o vzletové dráze v Ruzyni

  • 18
Osud nové ranveje, která by měla ulevit přeplněnému ruzyňskému letišti, je dál nejasný. Nejvyšší správní soud v úterý nerozhodl o tom, jestli zruší část územního plánu, která s výstavbou další vzletové dráhy počítá. Rozhodovat se bude znovu příští úterý.

Navrhovatelům Petru Hlávkovi a Miloši Bělohradskému, kterým patří pozemky pod zamýšlenou dráhou a v jejím okolí, vadí především to, že pražské zastupitelstvo neprojednalo všechny námitky ke změně plánu.

Navíc do změny nezahrnulo takzvaná hluková ochranná pásma nové dráhy a nemělo před rozhodnutím o úpravě k dispozici posudek vlivu stavby na životní prostředí.

Podle magistrátu ale byly splněny všechny zákonné podmínky pro přijetí změny územního plánu.

Proti plánované výstavbě se už v roce 2004 vyslovila většina obyvatel městských částí Nebušice a Přední Kopanina v místních referendech. Stavba se nelíbila ani ministerstvu životního prostředí.

Pražská hygienická stanice podmínila další jednání o změnách hlukovou studií, která prokáže, že nebude zatíženo obytné okolí letiště.

Dráha se má ke středu města přiblížit oproti současným hranicím letiště o 1 525 metrů, uvedl Hlávka. Hluk by vzrostl především nad Nebušicemi, které leží téměř v ose dráhy. "Už teď mě a moji rodinu letiště ohrožuje na zdraví," tvrdí Hlávka.

Podle něj bude situace po vybudování nové dráhy ještě horší. Magistrát prý svým jednáním opomíjí obyvatele značné části Prahy na severu, jihu a západě města.

"Pak jen přijde hygienik a řekne, že můj dům není obyvatelný, a zruší kolaudační rozhodnutí," dodal.

Letiště dlouhodobě argumentuje tím, že by díky nové dráze téměř přestalo využívat vedlejší ranvej. Hluk by tak ubyl v oblasti, kde obtěžuje 150 000 lidí, přibyl by v jen řídce zastavěné oblasti, řekla už dříve ředitelka letiště Hana Černochová.

"Výstavbou nové dráhy se ale nikdo nezavázal, že tu původní dráhu zruší," namítá Hlávka.

Změna územního plánu vznikla na základě zvláštního zákona, který stavbu třetí ranveje prohlásil za veřejně prospěšnou. Letiště nyní stavbu připravuje, provádí posuzování vlivu na životní prostředí a vykupuje pozemky.

Stavět by se mělo začít příští rok. Letadla by tak z dráhy mohla startovat poprvé v roce 2009. Dráha má stát pět až sedm miliard korun.