Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Soud smetl námitky výrobců obrazovek. Pokuta 50 milionů za kartel platí

  11:40aktualizováno  11:40
Pokuty 50 milionů korun v jednom z největších případů zakázaných dohod o cenách platí. Rozhodl o tom Nejvyšší správní soud, který smetl námitky výrobců obrazovek a dal za pravdu antimonopolnímu úřadu. Miliony musí zaplatit pětice výrobců elektroniky, kteří od roku 1998 určovali ceny na trhu.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Evropská komise

Sankci dostalo od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v roce 2010 pět firem. Další tři vyvázly bez sankce. Mezi pokutovanými je Technicolor nebo Toshiba. Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnosti pokutovaných firem, vyhověl pouze Philipsu, který ale od ÚOHS pokutu nedostal.

Vyplývá to z internetové vývěsky rozsudků NSS. Odůvodnění soud nezveřejnil. Rozsudek nemá k dispozici ani ÚOHS. „Z rozsudku na webu soudu je nicméně zřejmé, že naše rozhodnutí v této věci bylo z velké části potvrzeno. Nevíme však, proč soud zrušil části týkající se společnosti Philips,“ uvedl mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda.

Kartel výrobců televizních obrazovek je jedním z největších, které v historii ÚOHS prošetřoval. Už před třemi lety Krajský soud v Brně potvrdil, že byl globální, musel ale prokazovat jeho dopad na území Česka. „Jestliže je na území ČR obchodováno s produktem, jehož se týkal kartel, tak už z toho vyplývá dopad na území ČR,“ uvedl tehdy soudce David Raus. Podle něj se firmy dohodly na ceně produktu, s kterým se v tuzemsku obchodovalo.

Antimonopolní úřad o kartelu výrobců obrazovek rozhodl pravomocně koncem roku 2010. Pokutu dostalo pět firem: Panasonic Corporation, Toshiba Corporation, MT Picture Display Co., Ltd., Technicolor S.A. a Chunghwa Picture Tubes, Ltd. U Koninklijke Philips Electronics NV a LG Electronics byla už pokuta promlčená. Bez pokuty vyvázl také Samsung, který o existenci kartelu poskytl úřadu informace.

Scházeli se a určovali ceny na trhu

Kartel výrobců obrazovek trval podle ÚOHS šest let. Firmy se na něm podílely různou dobu, což úřad při stanovení pokut zohlednil. Výrobci obrazovek se scházeli na jednáních řadu let. Jednání a kontakty mezi nimi započaly už před rokem 1998 a pokračovaly do roku 2004. Schůzky se konaly v asijských i evropských zemích. Před rokem 1998 šlo spíše o neformální setkání. Následně se výrobci obrazovek začali setkávat organizovaněji a systematicky.

Na těchto schůzkách firmy podle ÚOHS jednaly zejména o cenách a vyměňovaly si citlivé obchodní informace. Jednání o cenách spočívalo ve stanovování cílových a minimálních cen, cenového rozmezí a cenových pravidel či udržování dohodnutých cen. Dodržování dohodnutých cen účastníci řízení následně kontrolovali.

Největší pokutu dostal od ÚOHS Technicolor, činí 13,858 milionu korun. Další sankce pro jednotlivé firmy byly následující: Panasonic Corporation 10,373 milionu korun, MT Picture Display 9,43 milionu korun, Chunghwa Picture Tubes 6,4 milionu korun. Toshiba Corporation měla původně zaplatit 11,726 milionu korun. Krajský soud v Brně ji ale snížil na 10,373 milionu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ondřej Závodský
Automaty z hospod zmizí po Novém roce, říká kontrolor hazardu Závodský

Pět a půl měsíce platí nový zákon o hazardních hrách. Sliboval zavírání nelegálních heren a vyšší zdanění. První výsledky z pohledu ministerstva financí se už...  celý článek

Detektivové protikorupčního útvaru spolu s celníky a pracovníky finanční správy...
ČKD Praha DIZ jde do konkurzu, část pohledávek insolvenční správce neuznal

Strojírenská firma ČKD Praha DIZ jde do konkurzu, rozhodla o tom schůze věřitelů. Schválila ho většina, pro reorganizaci bylo jen pět procent. Zároveň...  celý článek

Právník společnosti BBH František Honsa (vlevo) a šéf společnosti Safe Diesel...
Silní si s námi dělají, co chtějí, říká dvojice žalující Volkswagen

Za každého majitele vozu Volkswagen či Škoda s motorem, který falšoval údaje o emisích, chtějí 127 500 korun odškodné. Spolumajitel firmy Safe Diesel Vladimír...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.