Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soud zamítl žalobu Leo Expressu, České dráhy mu stamiliony platit nemusí

  16:29aktualizováno  16:29
České dráhy nemusí podle rozhodnutí pražského městského soudu platit téměř půl miliardy korun soukromému dopravci Leo Express. Ten tvrdil, že ČD zavedly podnákladové ceny k vytlačení konkurence na trase mezi Prahou a Ostravou, kde si obě společnosti konkurují. Soud žalobu zamítl pro nedostatek důkazů.

Leo Express | foto: Leo Express

Leo Expres se domáhal náhrady škody 419 milionů korun. Rozhodnutí soudu ve čtvrtek potvrdili mluvčí obou společností.

„Je to dobrá zpráva. Jsme rádi, že soud přijal naše argumenty, a potvrdil tím, že z naší strany k porušení zákona nedošlo,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Leo Express naproti tomu s výrokem soudu nesouhlasí a chystá se proti němu odvolat, uvedla mluvčí společnosti Petra Valentová.

Pro České dráhy je rozhodnutí soudu důležité i proto, že ze stejného důvodu je žaluje také druhý ze soukromých konkurentů, společnost RegioJet podnikatele Radima Jančury. RegioJet po státním dopravci požaduje více než 700 milionů korun.

Podle Leo Expressu pražský městský soud neuznal způsob, jakým soukromá společnost dospěla k výpočtu nákladů provozu Českých drah, na základě kterého Leo Express usuzoval na zneužití dominantního postavení. Soukromý dopravce nesouhlasí s tím, že soud nenařídil vypracování znaleckého posudku, který by hospodaření státních drah prověřil.

„Detailně nemůžeme rozhodnutí soudu hodnotit, vzhledem k tomu, že neznáme přesně informace související s odůvodněním žaloby ze strany Leo Expressu. Nicméně určitě je Leo Express v právu. Vstupoval na trh, který byl během přípravy jejich podnikání pokřiven ze strany Českých drah, které týden po vstupu RegioJet na trasu Praha - Ostrava (říjen 2011) snížily ceny jízdného o 30 % pod ceny RegioJetu s cílem poškodit novou konkurenci,“ reagovala společnost RegioJet na rozhodnutí soudu.

Zákaz jezdit za podnákladové ceny platí pouze pro dominantního hráče na trhu. O tuto dominanci podle majitele RegioJetu Jančury přišly České dráhy v roce 2014, jeho žaloba se tak týká pouze období od roku 2011, kdy začal RegioJet mezi Prahou a Ostravou jezdit. Leo Express vlaky na tuto trať vyslal v roce 2012.

Podle soukromých dopravců České dráhy po vstupu konkurence výrazně snížily ceny jízdenek, aby se dostaly na úroveň soukromých společností. Leo Express stanovil nejnižší cenu jízdenky Praha - Ostrava na 134 korun a zároveň tvrdil, že reálné ceny spojů Českých drah by měly začínat na 380 korunách v případě rychlíků a 1 190 korun u vlaků Pendolino. Později Leo Express u svých spojů mezi Prahou a Ostravou nejnižší cenu snížil dokonce na 99 korun.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.