Soudní procesy je třeba zjednodušit

-
Zákazník, který doma zjistí, že jej prodavač ošidil o tři koruny, se nejspíš nebude vracet zpátky do obchodu a mávne nad celou věcí rukou. Ani ten, komu zamítnou reklamaci bot za pět set korun, nepůjde se svým problémem k soudu a nechá celou věc být. Fakt, že ve spotřebitelských sporech často nejde o vysoké částky, kvůli nimž by stálo za to se soudit, ještě více nahrává nepoctivým obchodníkům. Spotřebitelské právo, které má zákazníky chránit, se tak míjí účinkem. V Evropské unii již v současnosti soudní procesy v této oblasti výrazně zjednodušují takzvané skupinové nebo bagatelní žaloby. Skupinová žaloba umožňuje spojit se s dalšími podobně postiženými spotřebiteli a žalovat obchodníka nebo výrobce najednou. Postižené zákazníky může u soudu zastupovat také spotřebitelská organizace. V Belgii například vyhrálo spotřebitelské sdružení soudní proces proti státu, který včas nepřijal do svého právního řádu směrnici, jež by zákazníky chránila před krachy cestovních kanceláří. Ve Francii loni skončilo soudní řízení, v němž se spojilo několik stovek jednotlivců a společně s organizacemi na ochranu spotřebitelů zažalovalo zásilkovou firmu. Její majitel byl odsouzen ke dvěma letům vězení podmíněně, pokutě dvou set tisíc franků (přes milion korun), zákazu obchodní činnosti na pět let a uhrazení škod všem účastníkům řízení. Za co? "Mnoho objednávek firma nikdy nedoručila, letáky nabízely účast ve falešných loteriích a katalogy byly plné rádoby zázračných výrobků," vypočítává největší hříchy spotřebitelské sdružení Que choisir ve svém časopise stejného jména. Stejné triky používají i některé zásilkové služby u nás. Tuzemští zákazníci však zatím nemají podobnou možnost jako spotřebitelé ve Francii, žalovat musí každý zvlášť. Skupinovou žalobu mohou sice podat spotřebitelská sdružení i u nás, ale na rozdíl od svých evropských kolegů nemají právo požadovat náhradu újmy pro jednotlivé účastníky sporu. Mohou však žádat o opatření ve prospěch všech spotřebitelů, například prosadit zákaz klamavé reklamy, která poškozuje spotřebitele. Skupinové žaloby se však u soudu projednávají v běžném soudním procesu, a vynesení rozsudku tak může trvat i několik let. Malé záležitosti, ve kterých jde o pár set nebo tisíc korun, by se měly v budoucnu i u nás projednávat v tzv. bagatelních žalobách. Jde o zjednodušený, a tím i rychlejší proces. "Obvykle se jedná pouze o jedno stání, proti jehož výsledku není odvolání," vysvětluje Jakub Camrda z ministerstva spravedlnosti, odborník na právo Evropské unie, a dodává: "Takovou možnost rychlých soudů v Čechách bylo možné využít naposledy za Rakouska-Uherska."