Už na podzim vypsalo ministerstvo výběrové řízení na dopravce, kteří budou vozit lidi mezi Libercem a Pardubicemi a Plzní a Mostem. Soutěž není dodnes uzavřená.
"Vedeme s dopravci jednání. Vyzvali jsme je, aby vylepšili svou nabídku," řekl ministr dopravy Milan Šimonovský. Jasno o vítězi má být v květnu.
Podle ministra získala nejvíce bodů nabídka soukromé firmy, která chce vozit lidi úplně novými soupravami.
"Ale stálo by to více než dvakrát tolik, co nabízejí České dráhy. Ty nabídly nízkou cenu, ale i nízkou kvalitu," řekl Šimonovský.
Ve hře jsou peníze, které stát zaplatí na dotacích, a také komfort cestujících. Za něj by muselo ministerstvo připlatit.
Soukromým dopravcům se zpoždění nelíbí. Pokud by vyhráli, měli by problém stihnout nakoupit nové soupravy, přijmout a vyškolit zaměstnance či uzavřít všechny smlouvy. "Je to nestandardní," říká František Kozel z firmy Viamont.
Přijdou další tratě
Soutěže na provozování vlaků chce ministerstvo vyzkoušet nejprve na dvou tratích, pak uvažuje o dalších. "Spíše by šlo o větší území než jen o jednotlivé tratě," nastínil Šimonovský.
I přes potíže s prvním výběrovým řízením má takový postup prý první výsledky. "České dráhy na těch tratích už nabídly podstatně nižší cenu než dosud," uvedl ministr.
Jde o velký byznys, stát i kraje rozdělí na dotování ztrát dopravcům ročně miliardy korun. Hlavně soukromí dopravci to však kritizují s tím, že se peníze rozdělují neprůhledně.
Dráhy mají díky nízkým cenám a použití starých, i když často modernizovaných souprav velkou šanci na tratích zůstat i nadále. Například v Libereckém kraji podle dobře informovaných zdrojů v soutěži na tři regionální tratě zřejmě zvítězí.
Soukromí dopravci už dříve označili nízké nabídky Českých drah za nereálné, ale to dráhy odmítají.
Vybrat železniční firmy, které budou provozovat vlaky, se zatím odhodlali radní jen ve dvou krajích: Libereckém a Karlovarském.
"Měly by to udělat všechny kraje, je to cesta, jak zjistit, co doprava skutečně stojí. Bez soutěže není žádná snaha o zlepšení služeb," podotkl předseda představenstva Sdružení železničních společností Jiří Mužík.