Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek) | foto: koláž iDNES.cz

Cestující mezi Prahou a Ostravou přecházejí od ČD k soukromníkům

  • 420
Přes 88 milionů korun zaplatil loni stát třem dopravcům přetahujícím se o zákazníky na trati mezi Prahou a Ostravou za státem nařízené slevy studentům, postiženým či dětem do šesti let. Českým drahám značně poklesly platby, zatímco soukromí dopravci RegioJet a Leo Express si polepšili.

Vypovídají o tom data, která získala MF DNES z ministerstva dopravy. Jde prakticky o jediná data z této trasy od všech tří dopravců, kde je možné je porovnávat. Zatímco Leo Express a RegioJet zveřejňují pravidelně počty cestujících a výsledky, České dráhy odmítají detailněji komentovat hospodaření na této trase. Mluví však o ní jako o ziskové.

Podle dat za loňský rok klesl objem kompenzací Českým drahám o třicet procent z 42 na 29 milionů korun. Důvodů k poklesu může být více. Stát například začal vyžadovat i od Českých drah, aby nároky na kompenzace dokládaly jízdenkami, kdežto dosud se jízdenky vyplácely jen podle přepravních průzkumů, tedy nikoliv přesně podle skutečnosti.

RegioJet za loňský rok hlásí nárůst cestujících o více než 50 procent. Projevilo se to i na objemu kompenzací, jež stouply na úroveň Českých drah v roce 2013. Jančurova firma nicméně získává od státu více, než na kolik má nárok, díky malé fintě. Za studenty stát proplácí jen za druhou třídu. Jančura má proto oficiálně označeny všechny vozy jako druhou třídu, i když jde často o bývalé vozy první třídy z Rakouska. (více zde)

Firma Radima Jančury je bezkonkurenčně největším příjemcem kompenzací za slevy na jízdném. Dalších 47 milionů korun získala Student Agency za kompenzace na slevách v autobusech. Jedná se o slevy, které stát dopravcům nařizuje a za které loni všem dopravcům zaplatil zhruba 227 milionů korun. Jde jen o komerční spoje, autobusy a vlaky jezdící na objednávku krajů či státu dostávají kompenzaci už v celkové úhradě.

Příchod konkurence znásobil platby státu

Celkový objem vyplacených kompenzací nahrává kritikům otevřené konkurence na železnici. Do vstupu RegioJetu totiž stát platil za linku mezi Prahou a Ostravou jen sedm milionů korun Českým drahám, v ceně byly i kompenzace. Teď platí jedenáctinásobek. Cestující však mají větší výběr, železnice přetáhla lidi z aut, klesly ceny a také vznikly stovky nových pracovních míst.

Jak si vede česká železnice

Ministerstvo dopravy navíc loni výrazně změnilo podmínky, za kterých se kompenzace vyplácejí. Hlavním rozdílem je výpočet. Až do roku 2013 totiž dopravci měli v podstatě dvojí ceník: jeden pro cestující a základní jízdné pro stát. V praxi to znamenalo, že zatímco dopravce nabízel cestujícím jízdenky za 250 korun, základní jízdné, z něhož se vypočítávala sleva, bylo dvojnásobné.

Od dopravců letos bude ministerstvo chtít, aby byli schopni každý nárok na slevu doložit jednotlivou jízdenkou. „U autobusů to již existuje, letos to chceme zavést i u vlaků,“ řekl Michal Němec z ministerstva dopravy.

České dráhy si pokles kompenzací vysvětlují několika faktory, včetně změny metodiky ministerstva. „Roli hraje i demografický vývoj – jezdí méně studentů ze slabších ročníků z 90. let,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Část cestujících se navíc přesunula z komerčních do závazkových vlaků kvůli rozšíření počtu zastávek, například v Zábřehu na Moravě.

Státní dopravce zveřejnil čísla o počtech cestujících za loňský rok v celé své síti. Pátým rokem v řadě rostou, tempo však zpomaluje. Loni přidaly České dráhy jen půl procenta.