Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Soukromníci, plaťte dálnice

  9:06aktualizováno  9:06
P r a h a - Stát pustí do stavby dálnic soukromé peníze. Vůbec prvním pokusem by měla být výstavba dálnice D47 z Lipníku nad Bečvou přes Ostravu na polské hranice za přibližně čtyřicet miliard korun. Do měsíce musí ministr dopravy Jaromír Schling předložit ostatním členům vládního kabinetu podrobný projekt financování stavby privátním kapitálem včetně porovnání s původními variantami placenými ze státního rozpočtu. Hrazení státní zakázky ze soukromých peněz místo státní kasy je v Česku takovou novinkou, že si vyžádá změnu několika zákonů.

"Těmi nejdůležitějšími je novelizace zákona o pozemních  komunikacích a přijetí koncesního zákona," říká ekonomický náměstek ministra dopravy Vladimír Sokolík.

Koncesní zákon potřebuje vláda proto, aby vůbec mohla státní zakázku soukromému investorovi zadat. Druhý zákon je nutný upravit kvůli způsobu splácení postavené dálnice.

Právě o to, jak stát silnici privátní společnosti nakonec zaplatí, se vedou největší spory. Možnosti jsou tři:
- půjčit si od soukromé společnosti a splácet za podobných podmínek jako u běžného bankovního úvěru
- na postavené dálnici podobně jako například ve Francii vybírat mýtné
- splácet formou takzvaného šedého mýtného. V tomto případě platí stát na základě projetého počtu vozidel po dohodnutou dobu, obvykle 25 let.

"Nejpravděpodobnější zatím vypadá využití šedého mýtného," řekl po zasedání vlády ministr Schling. Podrobné porovnání všech způsobů splácení musí jeho resort předložit do měsíce vládě.

"Ekonomickým srovnáním se dnes vláda ještě nezabývala," dodal Schling s tím, že si kabinet vyžádal podrobnou analýzu.

"Kolegové z Anglie, se kterými postup financování dálnice soukromým kapitálem konzultujeme, tvrdí, že tento způsob je proti klasickému levnější o deset až patnáct procent," tvrdí náměstek Sokolík.

Zda se zkušenosti odborníků potvrdí i v českých podmínkách, musí podle Sokolíka ještě zástupci ministerstva posoudit.

O tom, kdo ze soukromých investorů dálnici na severu Moravy postaví, vláda včera nerozhodla. S největší pravděpodobností to však nebude rovnou izraelská firma Housing & Construction, kterou nedávno za investora označil premiér Miloš Zeman.

"Tuto společnost jsme oslovili, protože jako jediná předložila nějaký seriózní projekt," vysvětluje původní postup vlády ministr Schling.

"Není ovšem vyloučeno, že by tímto investorem mohla být právě ona," dodal bez bližších podrobností po zasedání kabinetu.

Podle zástupců společnosti Hosing&Construction je splácení takzvaným stínovým mýtným ve světě obvyklé.

"Je to způsob, kdy se počítají auta, která po silnici projedou, a stanoví se cena za jeden průjezd. Suma se pak rozloží na celou dobu, na kterou je uzavřena smlouva. Například na třicet let," říká Jan Binar, který izraelskou společnost Housing & Construction v Česku zastupuje.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tankování (ilustrační foto)
Benzin a nafta mírně zlevnily, natural stojí přes 30 korun ve třech krajích

Ceny pohonných hmot mírně zlevnily. Benzin Natural 95 za uplynulý týden zlevnil v průměru o haléř na 29,65 koruny za litr a nafta o dva haléře na 28,54 koruny...  celý článek

Ilustrační snímek
Drahé byty vyhánějí obyvatele Prahy, raději kupují domy za městem

Pořídit si byt v Praze je pro čím dál tím více lidí nereálné, a tak si raději kupují či staví domek za městem. To dokládají i aktuální čísla, podle kterých je...  celý článek

Aukrorobot.cz
Aukro nefunguje, jak má. Nový systém má díry a péče o klienty je pomalá

Aukro, největší obchodní portál v Česku, změnilo majitele a platformu, na které fungovalo. Pro uživatele to ale nedopadlo dobře. Doposud spokojené prodejce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.