Souprava Stadler Flirt, kterou provozuje na trati Praha - Ostrava - Košice...

Souprava Stadler Flirt, kterou provozuje na trati Praha - Ostrava - Košice společnost Leo Express | foto: Leo Express

Více vlaků na Slovensko. Soukromníci od prosince dál posílí

  • 68
Konkurence mezi železničními dopravci ve vlacích mezi Českem a Slovenskem od prosince ještě vzroste. Leo Express přidá od nového jízdního řádu jeden pár spojů denně na východ Slovenska a nově začne jezdit i do Prešova. RegioJet začne jezdit v noci už každý den.

Vyplývá to z posledních verzí jízdních řádů, které už dopravci považují za konečné. Oba soukromníci začali jezdit na Slovensko loni a výrazně tak zlevnili jízdenky: nejlevnější cesta z Prahy do Košic dnes vyjde na 252 korun. To je méně, než kolik stojí lístek z Plzně do Pardubic.

Leo Express ke stávajícímu jednomu páru spojů z Prahy do Košic přidá další pár vlaků na Slovensko, ale jen do Popradu. Opět půjde o spojení hlavně přes noc: vlak vyjíždí v 19:11 a ve 2:33 je v Popradu, odkud se vrátí zpět do Česka.

Firma tak využije soupravu, která by stála přes noc v Bystřici nedaleko Třince. „Nakonec jsme se rozhodli spoj prodloužit. Na trati je stále potenciál,“ řekla mluvčí Leo Express Petra Valentová.

Firma změní i svoji linku do Košic, nově budou soupravy zajíždět i do Prešova, kde půjde o první mezinárodní spoj. Město s devadesáti tisíci obyvateli dosud žádné přímo vlakové spojení s Českem nemá.

Leo Express od nového grafikonu začne zastavovat se všemi vlaky v Kolíně, Pardubicích a Přerově.

Navýšení počtu spojů chystá i RegioJet. Ten dosud jezdí každý den s ranním odjezdem z obou měst mezi Prahou a Košicemi a třikrát týdně přes noc. Od prosince bude jezdit každý den i v noci. „Zájem je velký, jsme prakticky vyprodaní,“ vysvětlil mluvčí dopravce Aleš Ondrůj. To ukazuje i rezervační systém RegioJetu.

České dráhy se soustředí na kvalitu

Oba soukromí dopravci jezdí na celé trati na své komerční riziko, České dráhy spolupracují se slovenským dopravcem ZSSK a o naplněnost vozů na Slovensku se tak nemusí prakticky starat. „Počet vlaků a jejich trasy, ceny, marketing a veškeré další skutečnosti tak nejsou rozhodnutím jediné společnosti, ale jedná se o dohodu dvou partnerů,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

České dráhy, které nabízí na Slovensko nejvíce vlaků, od změny jízdního řádu nepočítají s navýšením počtu spojů. „Dochází k úpravě časů a jízdních dob, zaměřujeme se především na kvalitu vlaků a služby ve vlacích,“ řekl Štáhlavský.

U spojení přes Ostravu vlaky zrychlí o pět až šest minut, přes Vsetín naopak kvůli stavbě koridoru z Púchova do Žiliny vlaky zpomalí o dvacet minut. „V důsledku těchto výluk a prodloužení cestovních časů v příštím roce nepojedou přímé denní vlaky EC do Zvolena přes Bánskou Bystricu,“ dodal Štáhlavský. V Žilině ale budou zajištěné přestupy na vnitrostátní spoje ZSSK.

Od března chce navíc na spoje mezi Českem a Slovenskem vstoupit společnost Arriva. Vlaky vyšle na linku z Prahy do Trenčína. Motorový vlak ale bude jezdit jen jednou týdně: v sobotu z Prahy, v neděli zpět.