Nejmenší hráči doplácejí hlavně na malou nabídku vozidel i služeb.

Nejmenší hráči doplácejí hlavně na malou nabídku vozidel i služeb. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Dovézt a stočit tachometr už nestačí. Krachují desítky autobazarů

  • 514
Tento rok by v Česku mohlo skončit až sto malých autobazarů. Chybějí jim totiž zákazníci. Prý kvůli špatným službám a malé nabídce. Dovézt auta z Německa, stočit tachometr a prodat už dnes nestačí.

I když trh s ojetými vozy dál roste, v Česku mizí autobazary. Týká se to však především nejmenších firem. Asociace autobazarů i největší firmy na trhu jako jsou AAA Auto a Auto Esa tvrdí, že nejmenším autobazarům ubývají zákazníci. „Podle našich informací ukončilo v letošním roce činnost cca 40 autobazarů,“ říká předseda Asociace autobazarů (APPAA) Petr Přikryl.

Podle něj jde hlavně o malé prodejce, kteří za měsíc zobchodovali do 35 vozů. Nejmenší hráči doplácejí hlavně na malou nabídku vozidel i služeb. „Většina těchto prodejců zamrzla v devadesátých letech, kdy stačilo přivézt auto z Německa, naleštit ho, dovnitř dát voňavý stromeček a se ziskem prodat. Dnes je ale trh úplně jinde, zákazník je velmi dobře informován a pečlivě vybírá, kde nakoupí,“ dodal Petr Přikryl.

Trend, kdy na trhu končí menší firmy, je patrný i mezi prodejci nových vozů. Podle Vojtěcha Opleštila z automobilové expertní divize PwC je to dané i tím, že marže u aut jsou velmi nízké a prodejci vydělávají hlavně na doplňkových službách, například na tom, že zprostředkovávají pojištění, financování nebo dělají servis.

„Čím větší objem prodejů, tím můžete těchto služeb nabídnout více a zároveň máte nižší náklady na prodaný kus. Navíc v případě větších objemů přijdou výhodnější podmínky od partnerských finančních institucí,“ dodal Opleštil.

Proč se velkým daří

Největší sítě autobazarů přitom hlásí další růst. „Letos evidujeme velký odliv zákazníků právě od malých prodejců,“ uvedla generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová, podle níž tyto firmy nemohou ve srovnání s větší konkurencí nabídnout takovou kvalitu kvůli vyšším cenám u vykupovaných vozů. „Letošní prodeje jsou pro nás nejvyšší od roku 2008,“ říká ředitelka AAA Auto.

Podle Pavla Foltýna z Auto ESA mohou velcí hráči pracovat s nižší marží a trh je na cenu velmi citlivý. „Trh ojetých vozidel v Česku jednoznačně směřuje k tomu, že prodejci bez dostatečné nabídky vozidel a spojených služeb budou postupně zanikat,“ říká Foltýn.

„Klienti chtějí pod jednou střechou nejen koupit vysněný vůz, ale také vyřešit jeho financování, pojištění, servis, nákup doplňků, montáž zabezpečení a další služby.“

Zkušenost ze Západu

Petr Přikryl z Asociace autobazarů očekává, že by letos mohlo skončit až sto malých bazaristů. Podobným vývojem podle něho prošel západoevropský trh. „Jestliže tito prodejci ukončí svoji činnost, ubude také počet těch, kteří stáčejí tachometry, a tedy i počet vozidel s přetočeným tachometrem,“ tvrdí Přikryl.

Konkurence na trhu s ojetými vozy navíc ještě přiostřila: čím dál více se na mladší ojetiny zaměřují i prodejci nových vozů, zejména díky tomu, že roste operativní leasing. Ekonomický růst jinak podle analytiků prodejům nových aut i ojetých nahrává. „Vždy budou domácnosti, pro které bude i nejlevnější nový vůz nedostupný. Zároveň řada lidí ojetinu nekupuje ne proto, že by neměli na nový vůz, ale ze zvyku, či proto, že chtějí automobil vyšší třídy a nechtějí vydat tolik peněz,“ míní Vojtěch Opleštil.

Podle statistik APPAA se za první půlrok zobchodovalo 340 tisíc aut, polovinu si lidé prodali mezi sebou, druhá polovina připadá na prodejce a bazary. Podle statistik AAA Auto je průměrná cena nabízených aut 186 tisíc korun a letos mírně roste.