Dálnice A6 před Rozvadovem - začátek D5

Dálnice A6 před Rozvadovem - začátek D5 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Rakušané, Češi a Nizozemci si stěžují na zavedení mýtného v Německu

  • 236
Tři sousedé Německa včetně České republiky protestují proti zavedení mýta na tamních dálnicích. Podle rakouského ministra dopravy jemu a jeho českým a a nizozemským kolegům vadí, že systém zvýhodňuje domácí, německé, řidiče.

Rakouský ministr dopravy Alois Stöger vyzval svého německého resortního kolegu Alexandera Dobrindta, aby v Německu pozastavil zavádění mýtného. Příslušný německý zákon podle Vídně odporuje unijnímu právu. K postoji Rakouska se připojila i Česká republika a Nizozemsko, řekl v pátek Stöger agentuře APA.

Poplatky za německé dálnice se budou lišit podle emisí

V Česku a Rakousku se přitom poplatky v podobě dálničních známek či elektronického mýta již platí. Bezplatné je to v Nizozemsku, které má ale v porovnání s Německem výrazně kratší síť dálnic a zároveň kvůli své poloze není do stejné míry tranzitní zemí.

Německo se mýtné chystá zavést příští rok, platba dolehne zejména na zahraniční řidiče, neboť Němcům se o roční poplatek za používání dálnic sníží daň z vlastnictví vozidla. Právě zvýhodnění Němců je kritizováno jako nepřípustná diskriminace cizinců. „Chceme se bavit o tom, jestli němečtí řidiči mají mít možnost odečítat dálniční známky ze silniční daně. Jinak na zavedení kupónů má Německo právo, v tom jim bránit nemůžeme.“ vysvětlil český ministr dopravy Dan Ťok. Na čtvrteční Radě EU v Lucemburku Stöger o záležitosti hovořil také s eurokomisařkou pro dopravu Violetou Bulcovou, která prý rozuměla obavě Rakouska, že německý zákon odporuje právu EU. Německá média už v květnu informovala, že Evropská komise se chce kvůli připravovanému mýtnému na německých dálnicích pro osobní auta obrátit na Soudní dvůr EU.

Rakouský ministr Němcům: Budete muset mýtné vracet

Stöger v pátek řekl, že nejen rakouští právníci pokládají německé mýtné za neslučitelné s evropským právem. Proto očekává, že Evropská komise dá německý zákon k soudu, a „pokud tak neučiní, což nepředpokládám, budeme žalovat my“.

Rakouský ministr Dobrindta vyzval, aby Německo mýtné nezavádělo, dokud nebude odstraněna právní nejistota. Stöger pohrozil, že Německo čeká „velká míra rozhořčení a vícenáklady“, pokud přesto mýtné zavede. Německo by pak prý muselo peníze vracet.

Zavedení mýtného na německých dálnicích pro osobní automobily už schválily obě německé parlamentní komory. Výše poplatku bude záviset na ekologické náročnosti provozu auta. Rozpětí ročního poplatku by mělo být 22 až 130 eur (asi 600 až 3550 korun).

,