Sousední radnice chystají investici za tři sta milionů

U h e r s k é H r a d i š t ě - Několik investičně náročných let mají před sebou radní v Uherském Hradišti. Sotva oznámili, že modernizace zchátralého stadionu, která má být hotova během dvou až tří následujících roků, bude stát asi dvě stě šedesát milionů korun, připravují stavbu s ještě dražším rozpočtem. A sveze se s nimi i radnice ve Starém Městě. Hráz suchého poldru s komunikací, která propojí připravované průmyslové zóny obou měst, bude podle prvních odhadů stát tři sta milionů korun. Ještě letos má být připravena projektová dokumentace, během příštích tří let počítají radní s realizací stavby.

Místostarosta Uherského Hradiště Libor Karásek ale upozorňuje, že stavět se začne, jen když budou splněny dvě podmínky.

"Na akci se musí podílet staroměstská radnice a projekt musí být z větší části financován z fondu Phare."

Staré Město se účasti na projektu nebrání. Průmyslové zóny tam začali budovat dřív než v Hradišti. "Dáváme do toho padesát milionů korun ze svého, aniž bychom čekali na dotaci od Phare.

Je to naše priorita," říká starosta Starého Města Miroslav Schönbaum.

Plus připravované stavby:
- na minimum sníží nebezpečí záplav
- ulehčí dopravě v přetíženém centru Uherského Hradiště
- propojí velké průmyslové zóny, přivede k nim přístupové cesty - podpora vzniku nových pracovních míst
- případný zisk výrazné finanční dotace
Možná rizika:
- výkup pozemků. Vlastníci pochopí jejich význam a začnou spekulovat o ceně
- není jasné, kdo bude správcem nové komunikace. Pokud město, bude to pro něj zátěž.
- kvůli daňovým odvodům možná řevnivost mezi obyvateli sousedních měst
- zisk dotace je nejistý. Když ji město nedostane, stavět se nebude.
- další investice, která v Uherském Hradišti výrazně zatíží městský rozpočet
Co všechno se musí vybudovat:
- dopravní komunikace Louky - Trávník (1930 metrů), technická infrastruktura pro přilehlé podnikatelské zóny Špílov, Louky a Trávníky (náklady na projekt 1,5 milionu, na stavbu 77,1 milionu)
- dopravní propojení průmyslových zón silniční komunikací (1800 metrů), výstavba dvou říčních mostů přes Moravu a přes Baťův kanál (na projekt tři miliony, na stavbu 200 milionů)
- technická a dopravní infrastruktura průmyslové zóny Jaktáře v Uherském Hradišti (na projekt 0,7 milionu, na stavbu 34 milionů)
Náklady na projekt celkem 5,2 milionu, na stavbu 311 milionů. U všech tří etap hradí dvacet pět procent žadatel, sedmdesát pět procent grant.

Dotace z fondu může pokrýt až sedmdesát procent všech nákladů. Uherské Hradiště o ni bez úspěchu žádalo už jednou.

Místostarosta Karásek se domnívá, že klíčovým bodem výstavby budou jednání o výkupu pozemků.

"Jsou to asi tři hektary pozemků, které musíme od jejich majitelů vykoupit," počítá uherskohradišťský radniční architekt Aleš Holý.

O ceně za metr čtvereční zatím radní nechtějí veřejně hovořit.

Ve Starém Městě jsou na tom lépe. Většinu pozemků už vykoupili během minulých dvou let, teď je čeká jednání sotva se dvanácti vlastníky.

Hráz suchého poldru má na minimum eliminovat nebezpečí záplav. Případná povodňová voda by při velkých srážkách odtekla do umělého jezírka.

To odborníci uvítají. Ještě loni v červenci říkal například ředitel uherskohradišťského závodu Povodí Moravy František Ondrůšek, že povodeň by v kraji způsobila stejné škody jako před třemi lety.

"Například v Otrokovicích teď mají hráz, tam by se voda nerozlila. Jenže o to větší množství vody by se zase dostalo na Hradišťsko," tvrdil tehdy vedoucí referátu životního prostředí Okresního úřadu v Uherském Hradišti Jaroslav Hrabec.

Proti suchému poldru teď nic nenamítá. Po hrázi poldru povede komunikace, která začne na okružní křižovatce v Huštěnovské ulici ve Starém Městě a skončí poblíž průmyslové zóny v Uherském Hradišti - Jaktářích.

Silnice zvýší dopravní obslužnost průmyslových zón a odvede část dopravy z přetíženého průtahu městem. Silnice z Jarošova do Starého Města patří podle statistik mezi nejvíc frekventované úseky.

"Dopravě v centru města by nová komunikace určitě ulehčila, uvítáme ji. Otázkou zůstává, zda je efektivní takovou silnici budovat, když se připravuje jižní obchvat Hradiště ve směru na Hodonín a na Trenčín, který intenzitu dopravy ve městě sníží na únosnou mez," uvažuje vedoucí uherskohradišťského dopravního inspektorátu Jaroslav Prchlík.

Dopravní integrace průmyslových zón si vyžádá také výstavbu mostů přes řeku Moravu a přes Baťův kanál. Počítá se i s přemostěním melioračního kanálu.

Nová komunikace bude spojovat dvě státní silnice. "Proto by bylo fajn, kdyby její správu zajišťoval stát," přeje si architekt Holý.

"Na takové úvahy je příliš brzy. V tomto stadiu příprav vám nikdo neřekne, kdo se bude o silnici starat," odpovídá mu nepřímo Jaroslav Prchlík.

Plus připravované stavby
- na minimum sníží nebezpečí záplav
- ulehčí dopravě v přetíženém centru Uherského Hradiště
- propojí velké průmyslové zóny, přivede k nim přístupové cesty - podpora vzniku nových pracovních míst
- případný zisk výrazné finanční dotace

Možná rizika
- výkup pozemků. Vlastníci pochopí jejich význam a začnou spekulovat o ceně
- není jasné, kdo bude správcem nové komunikace. Pokud město, bude to pro něj zátěž.
- kvůli daňovým odvodům možná řevnivost mezi obyvateli sousedních měst
- zisk dotace je nejistý. Když ji město nedostane, stavět se nebude.
- další investice, která v Uherském Hradišti výrazně zatíží městský rozpočet.

Co všechno se musí vybudovat:
- dopravní komunikace Louky - Trávník (1930 metrů), technická infrastruktura pro přilehlé podnikatelské zóny Špílov, Louky a Trávníky (náklady na projekt 1,5 milionu, na stavbu 77,1 milionu)
- dopravní propojení průmyslových zón silniční komunikací (1800 metrů), výstavba dvou říčních mostů přes Moravu a přes Baťův kanál (na projekt tři miliony, na stavbu 200 milionů)
- technická a dopravní infrastruktura průmyslové zóny Jaktáře v Uherském Hradišti (na projekt 0,7 milionu, na stavbu 34 milionů).

Náklady na projekt celkem 5,2 milionu, na stavbu 311 milionů. U všech tří etap hradí dvacet pět procent žadatel, sedmdesát pět procent grant.