Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mýto míří na další roky pod Kapsch. Stát totiž marnil čas

  4:03aktualizováno  4:03
Ministerstvo dopravy udělalo v pondělí důležitý krok v hledání firmy, která bude v Česku po roce 2016 vybírat mýto. Vypsalo soutěž na projektového manažera, který bude státu radit, jak vypsat velkou soutěž na provozovatele mýta.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

I když se úřad Antonína Prachaře (ANO) oficiálně tváří, že všechny přípravy na výběr provozovatele mýta po roce 2016 se dají stihnout, čím dál více i mezi úředníky resortu a odborníky sílí hlasy o tom, že termín je nereálný.

"Již loni v říjnu jsem varoval na odborné konferenci, že je pozdě. Teď už se to nedá stihnout ani náhodou. Směřuje to jen k tomu, že se pak na poslední chvíli podepíše prodloužení stávající smlouvy a tím se jen vystavíme postihu Evropské komise," upozornil Václav Jirovský, vedoucí Ústavu bezpečnostních technologií a inženýrství na Fakultě dopravní ČVUT. Podobně mluví i mnozí vysoce postavení úředníci na Ministerstvu dopravy, kteří se na přípravě podílejí.

Ministerstvo dopravy však stále ujišťuje, že termín stíhá. I když časový harmonogram prakticky nepočítá s lhůtami pro odvolání neúspěšných uchazečů nebo případným zaseknutím zakázky u antimonopolního úřadu.

Vypsání mýtného tendru trvalo přes čtyři měsíce

Stát ztratil už nejméně rok příprav výměnami vlád. Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) sice zpoždění zdědil po předchůdci Zdeňku Žákovi, přípravu soutěže však příliš neurychlil. Prachař však odmítá, že by nakonec zakázka skončila dočasným prodloužením smlouvy s Kapschem. "Touto cestou směřovat nechceme," uvedl.

Vypsání tendru na projektového manažera zabralo novému vedení úřadu více než čtyři měsíce. Ustanovený řídící výbor složený ze zástupců různých ministerstev a odborníků existuje na papíře od dubna, ale dosud se nesešel. "Varoval jsem ministry několikrát, ale marně," říká někdejší šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. Podle něj je jasné, že zpoždění nabere nejméně půl roku.

Kapsch už loni na konci roku oznámil, že mýtný systém výrazně modernizoval a prodloužil jeho životnost. Pokud stát nestihne nového provozovatele včas vybrat, bude muset v jednacím řízení bez uveřejnění uzavřít další smlouvu s Kapschem na dobu určitou.

Smlouva bude podepsaná nejdřív ke konci září

Ministerstvo dopravy zastropovalo cenu v soutěži na projektového manažera na 100 milionů korun, v návrhu počítá s tím, že smlouvu s ním podepíše do konce září. To je ovšem optimistická varianta pro případ, že se nebude nikdo odvolávat. Cena bude mít v hodnocení nabídek 60procentní váhu, zbytek připadá na hodnocení úrovně kvality předkládané nabídky.

Jirovský z ČVUT se přitom domnívá, že samotná soutěž na projektového manažera v takovém rozsahu je zbytečná. "Není třeba nic vymýšlet, Evropská komise jednoznačně stanovila procesy, jak se má vybírat mýto, podle toho stačí postupovat," radí Jirovský.

Co se týká výběru technologie sběru dat, jsou podle něj jen dvě možné varianty: stávající, mikrovlnný systém nebo satelitní způsob výběru. To, zda se rozšíří síť zpoplatněných silnic, je už pak jen politické rozhodnutí.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.