Zatím první a poslední pokus o otevření železnice skončil fiaskem. Tendr na rychlíky Olomouc - Krnov - Ostrava chtělo ministerstvo zadat RegioJetu, ale nakonec z celé smlouvy po pádu vlády sešlo.
"Nové soutěže vypíšeme v řádu několika týdnů," řekl ministr dopravy Zdeněk Žák. Podle něj bude pokračovat i příprava dalších tendrů. Dosud všechny rychlíky bez jakékoliv soutěže provozují České dráhy.
Soutěžit se budou tratě Praha - Děčín, Praha - Ústí nad Labem - Cheb, Liberec - Ústí nad Labem, Plzeň - Most a Pardubice - Liberec. Na posledních dvou však České dráhy mají jistotu, že budou jezdit ještě následující dva roky.
České dráhy mají v soutěžích omezené možnosti, stávající šéf státních železnic Dalibor Zelený totiž prohlásil, že si mohou každoročně dovolit nakoupit nové vozy jen za 2,5 miliardy korun. Stát zatím neprozradil, jaké požadavky na kvalitu vozidel bude mít. V prvním a neúspěšném tendru však požadoval prakticky nové nízkopodlažní vozy, které vyžadovaly investici za zhruba dvě miliardy.
Nejatraktivnější z pěti soutěžených tratí budou Praha - Děčín a Praha - Ústí nad Labem - Cheb. Ročně za ně stát zaplatí 350 milionů korun.