Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nové vlaky za miliardy. Dráhy chystají i novou podobu interiéru

  15:29aktualizováno  15:29
České dráhy chystají soutěže na dodávky nových vlaků za více než šest miliard. Není ale jisté, zda jich tolik skutečně odeberou. Firma chce být připravená na čerpání evropských dotací a soutěží na provoz dálkových vlaků.

Vozy první třídy mají mít podobné sedačky, jaké používají České dráhy například v jednotkách railjet | foto: České dráhy

České dráhy chtějí vypsat na začátku roku tři zakázky: na 30 motorových jednotek, 20 elektrických jednotek a 50 vozů klasické stavby s rychlostí na 200 kilometrů v hodině pro dálkovou dopravu. Hodnotu zakázek České dráhy nezveřejnily, při stávajících cenách jde ale o zhruba 6 miliard korun.

Vypsání zakázek schválila už dozorčí rada a řídící výbor Českých drah. Balík má podobu tří velkých soutěží na rámcové smlouvy. „Neznamená to, že se všechny vlaky koupí. Chceme ale být připraveni na soutěže na dálkovou i regionální dopravu i možnost čerpání dotací,“ vysvětlil předseda dozorčí rady Milan Feranec. „Vítěz dodá nejen samotná vozidla, ale ve vysoutěžené ceně bude také provedení první vyvazovací opravy a náhradní díly výměnného systému,“ dodal mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Fotogalerie

Součástí zadávací dokumentace je i nová podoba interiéru. České dráhy společně s grafickým Studiem Najbrt připravují modernizaci celého manuálu barevného řešení, který bude podkladem při výrobě nových jednotek a modernizaci těch stávajících. Na nové podobě spolupracoval dopravce ještě s designérskou firmou Aufeer Design. Oproti stávající podobě má být vnitřek vozů světlejší. Součástí manuálu je například vylepšení potahových látek nejen v designu, ale i kvalitě materiálu.

Rámcová smlouva by měla umožnit dopravci dostat se na lepší ceny, než kdyby soutěžily vlaky po menších sériích. Větší zakázka by mohla přilákat i více zahraničních výrobců a narušit monopol v dodávkách elektrických vlaků v podobě Škody Transportation.

Výrobcům ze zahraničí se totiž do malých soutěží příliš nechce kvůli složitému schvalování pro český trh. Pokud budou mít šanci na větší sérii, zájem může být větší.

V případě dieselových jednotek v Česku neexistuje výrobce, poslední vlaky na naftu dodávaly Českým drahám polská Pesa a švýcarský Stadler ze závodu v německém Berlíně.

České dráhy nedávno oznámily, že kvůli prohrané arbitráži se Škodou Transportation omezí investice do nových vozidel. Nové vozy by měly být ale financovány hlavně z evropských dotací.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Uchazeči se do tendru na mýto za 29 miliard mohou hlásit o 10 dní déle

Ministerstvo dopravy posunulo o deset dní na 24. srpna termín, do kterého mohou uchazeči v tendru na provoz elektrického mýta pro období po roce 2019 podávat...  celý článek

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.