Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Španělé přepálili výrobu vína a zaplavili jím svět. Nyní na to doplácejí

  18:10aktualizováno  18:10
Žádné láhve, ale cisterny. Velká část španělského vína se prodává ve velkých objemech, které se v zahraničí často míchají s jinými víny a dál exportují. Sázka na objem ale zřejmě nebyla tou nejlepší strategií. Nadprodukce totiž potápí jak ceny, tak pověst španělského vína.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: AP

Romantické vinice, dubové sudy a vinné sklípky připomínající jeskyně. Pro mnoho lidí právě takhle vypadá vinařství. Ale ve Virgen de las Viñas, kde se produkuje nejvíc vína ze španělského vinařského regionu Castilla-La Mancha, to vypadá jinak. Výrobu vína tu představují obří ocelové nádrže hadicemi propojené s cisternami. Zaměstnanci pracují ve čtyřiadvacetihodinovém provozu na tři směny.

„Je to tady opravdová továrna,“ řekl americkému listu The New York Times technický ředitel společnosti Isidro Rodríguez.

V regionu Castilla-La Mancha, odkud pochází polovina španělského vína, nevypadá výroba tohoto alkoholického nápoje vůbec romanticky. Většina produkce se prodává ve velkých objemech a vyváží za hranice. Tam se míchá s dalšími víny nebo dál exportuje.

Někteří vinaři už ale přemýšlejí, jestli sázka jen na objem byla tou nejlepší strategií. Nadprodukce totiž potápí jak ceny, tak pověst španělského vína.

„Významně jsme zvýšili vývoz, ale asi to bylo moc rychlé. Spousta vína se teď prodává moc levně,“ říká si Rafael del Rey, ředitel Fundación Observatorio Español del Mercado del Vino, instituce, která propaguje španělské víno.

Nejmodernější technika z fondů EU

O pozici světové jedničky ve výrobě vína se v posledních letech přetahují Francie s Itálií. Španělsku patří třetí příčka, s velkým náskokem před zeměmi jako USA, Chile a Austrálie.

Výrobci vína v Castilla-La Mancha jsou pochopitelně hrdí na nejmodernější závlahové systémy, strojní sklízení a systémy skladování, které zavádějí s podporou evropských fondů. Tato infrastruktura jim společně s relativně levnou pracovní silou umožnila dostat se až na polovinu ceny francouzského vína.

Rafael del Rey ale nabízí výmluvné srovnání mezi Španělskem a Itálií. V roce 2000 obě země vyvážely víno v průměru za podobnou cenu - 1,41 eura za litr. V roce 2014, Itálie prodávala už za průměrných 2,5 eura za litr, zatímco Španělsko za 1,17 eura. V té době vzrostl objem italských exportů o 15 procent, španělské vývozy se ale zvýšily o 154 procent. Příjem z exportu ale ve Španělsku vzrostl jen o 2,6 miliardy eur, o polovinu méně než v Itálii.

Španělské víno vytlačilo láhve z Itálie z evropského trhu, zejména ve Francii. Španělsko nyní do Francie prodá 500 milionů litrů vína, 90 procent z toho je velkoprodukce. Průměrná cena dosahuje 0,4 eura za litr. Francie vyváží 250 litrů vinné velkoprodukce, za průměrnou cenu 1,24 eura, což je trojnásobek ceny španělského vína.

„Neříkám, že ten samý litr, který byl vyvezen ze Španělska, je pak znovu exportován z Francie. Ale je nesporné, že část španělského vína se stává součástí francouzského vývozu,“ tvrdí del Rey.

Sousedské války

Už i sousedé si začínají stěžovat, že země produkuje moc vína a tlačí ho na jejich trh pod cenou. V dubnu zastavili francouzští zemědělci pět španělských nákladních aut u hranic a vylili převážené víno na silnici, na protest proti podle nich nekalé konkurenci. Španělské ministerstvo zahraničí si pak Francii stěžovalo s tím, že je třeba takovým útokům zabránit.

Cesáreo Cabrera del Prado, šéf významné vinařské firmy El Progreso z regionu Castilla-La Mancha, chápe, že francouzští zemědělci jsou naštvaní. „Ale každá země má své silné stránky,“ podotýká. „Francouzští producenti mléka udělali to samé španělskému mléku,“ říká k tomu, že Španělsko podsekává Francouzům náklady na produkci vína.

Firma El Progreso stáčí do lahví jen asi pět procent svého vína, nejdražší se prodává za šest eur. Většinu své produkce však lije do cisteren a něco z toho se pak balí do 20litrových plastových vaků v papírových krabicích. Ty jsou často označeny cizími jmény. Ve skladu tak leží krabice označené americkou značkou, které ale zároveň nesou značku původu Vyrobeno ve Španělsku.

V některých regionech je to ale jinak. Vedení severošpanělského regionu La Rioja zavedlo před dvěma desítkami let nařízení, podle kterého musejí vinaři své víno stáčet do lahví. Bude Castilla-La Mancha La Rioju následovat?

„Zní to jako správná věc, ale prostě to nejde, hlavně kvůli velikosti vinic v Castilla-La Mancha,“ míní Javier de la Fuente, šéf dozorového orgánu nad vínem z Riojy. Když se v jeho regionu nařízení zavedlo, velkoprodukce tvořila jen pět procent celkové výroby. Zatímco v Castilla-La Mancha se na ní a úspory z rozsahu spoléhá mnoho velkých vinařů.

Ačkoli mnoho expertů se domnívá, že Španělsko by mělo snížit svůj podíl velkoprodukce vína, zároveň varují, že taková „zpátečka“ by mohla tisícům farmářů, kteří prodávají své hrozny na velkoprodukci, uškodit.

„Někdo, kdo vyrábí Seat, by rád prodával Porsche. Ale přepřáhnout nejde tak rychle,“ komentuje situaci šéf vinařské firmy Virgen de las Viñas Enrique Cepeda.

Někteří menší vinaři v Castilla-La Mancha si však stále uznání za kvalitu svého vína udržují. Fungovat vedle gigantických sousedů je pro ně ale čím dál těžší.

Carlos Falcó, španělský šlechtic, jehož rodina provozuje vinařství Marqués de Griñón, nedávno začal lobbovat u politiků, aby regionu pomohli vymanit se z vinné velkoprodukce. „Když do našeho sklípku přijede zahraniční klient, chci mu prodat láhev za 20, 30 nebo 40 eur. Ale fakt, že možná tuší, že v sousedství se prodávají lahve za pár centů, mi opravdu nepomáhá,“ stěžuje si aristokrat.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.