"Za posledních dvanáct let se nestalo, že by v červnu nebyl ani jeden koupací víkend jako letos," dodává Beránek s tím, že mnozí zřejmě dovolenou odložili a nyní lze čekat větší nápor.
Cestovní kanceláře již vybalily pestrou nabídku zájezdů na poslední chvíli, takže za deset tisíc na osobu lze nyní doletět do Řecka, na Krétu nebo do Bulharska.
"Nabídka je omezená, klient musí být časově flexibilní a nesmí být náročný na ubytování. Většinou v této nabídce zůstanou jen dvouhvězdičkové hotely a ubytovny, hotely s vyšším standardem se už často do této nabídky nedostanou," uvádí mluvčí Čedoku Tomáš Brejcha.
Přesto zájem o zájezdy last minute stoupá, ale zvětšuje se i počet těch, kteří využili jarních slev, a dostali se tak na srovnatelné ceny, mnohdy při vyšším standardu. Podle průzkumu Mag Consulting mezi 1500 respondenty se začala letos zkracovat celková délka dovolené.
Podle autora průzkumu Beránka to souvisí s tím, že Češi se přizpůsobují západním trendům a dávají přednost kratší, ale dražší dovolené. Případně si volné dny rozdělí napůl, místo aby trávili tři neděle na jedné pláži.
Cestovní kanceláře potvrzují, že lidé utrácejí za dovolenou víc. "Všímáme si přesunu poptávky od levnějších kapacit směrem k hotelům vyšší kategorie, což umožňuje i nabídka prodeje zájezdů na splátky," říká Jolana Síkelová, obchodní ředitelka cestovní kanceláře Fischer, která právě rozjíždí první letní sezonu s novými majiteli, bez zakladatele firmy Václava Fischera.
Podle informací z Čedoku i z Fischera se rozšiřuje počet míst, kam Češi v létě vyrážejí, v kurzu je Egypt, Kréta či Mallorca. Tradiční jedničkou zůstává podle Beránka Chorvatsko, které boduje i jako nejčastější cíl při cestách po vlastní ose. Bez cestovky se k moři vydává přes 60 procent rodin a nejčastěji míří právě k Jadranu.
Těch, kdo jezdí v létě do ciziny na vlastní pěst, navíc rok od roku přibývá. Zkracuje se také doba, kterou rodina u moře stráví - z loňských průměrných dvanácti dnů na deset.
S cestovními návyky v letošním roce také hodně zahýbaly levné letenky, s nimiž začíná být možné létat nejen do evropských metropolí, ale i k moři. Letadlem se na dovolenou vypraví každý čtvrtý turista.
"V rámci Evropy se na prvních místech prodeje letenek dlouho držely Paříž a Londýn, ale mladí lidé už vloni začali více létat do Moskvy. Letos už je ruská metropole na prvním místě," říká Stanislav Zeman z GTS International.