Ilustrační snímek

(ilustrační snímek) - vrak, vrakoviště, ojetina, staré auto | foto: Profimedia.cz

Spěch na Slovensku: lidé stojí fronty kvůli šrotovnému

  • 115
Budíček v pět ráno a několik hodin strávených ve frontě. Tak vypadal začátek dne pro Slováky, kteří chtějí v druhé vlně šrotovného využít státní dotace. O příspěvek na koupi nového auta výměnou za staré je totiž neuvěřitelný zájem. Od rána lidé odevzdali téměř pět tisíc aut.

Aktuální číslo odevzdaných vozů uvádí slovenské Sdružení automobilového průmyslu. Maximální počet dotací je stanoven na 22 100 aut. Podle sdružení by tak dotace mohly vydržet jen týden. A třetí vlna již zřejmě nebude.

"První vlnu jsem nestihl. Slyšel jsem ale, že byl velký zájem, proto jsem přišel hned první den. Teď je devět hodin dopoledne a jsem asi třicátý v pořadí," řekl ráno agentuře TASR padesátiletý muž.

"Dnes už žádné další auto nevezmeme, čeká tu ještě více než 40 vozidel," řekl kolem poledne Ján Stankovič ze šrotoviště firmy Kovod Recycling ve Zvolenu. Některá auta přijížděla k branám šrotovišť už v neděli odpoledne. Jiná tam zůstala z předchozí vlny.

V první fázi, kdy Slovensko uvolnilo na šrotovné 33,2 milionu eur, tedy 890 milionů korun, poskytoval stát na jeden vůz příspěvek 1 500 eur za předpokladu, že prodejce přidá dalších 500 eur. Příspěvek se vyčerpal zhruba za tři týdny, kdy bylo sešrotováno přes 22 tisíc vozů.

Přísnější pravidla

Nyní jsou pravidla pro šrotovné přísnější. Část se však přesune na bedra prodejců. Vládá sníží státní dotace na 1 000 eur s tím, že přinejmenším stejnou částkou budou muset přispět i prodejci.

Šrotovné už zavedlo Německo, Francie, Kypr, Itálie, Lucembursko, Portugalsko, Rumunsko, Španělsko a Rakousko. Šance se nyní zvyšuje i v Česku. - čtěte Poslanci podpořili protikrizová opatření ČSSD, včetně šrotovného