Špidlova vláda chce otevřít nové daňové téma

  • 90
Ustojí-li Špidlova vláda na podzim bitvu o státní rozpočet a jeho reformu, chystá se přijít s druhou vlnou daňových změn. Ministerstvo financí pracuje na zbrusu novém zákoně o dani z příjmu, tedy souboru pravidel, podle kterých se platí daně z mezd, podnikatelských výdělků či firemních zisků.

Tato pravidla se za posledních 11 let téměř padesátkrát předělávala. Mnohým finančním expertům a stále početnější skupině politiků se zdají příliš komplikovaná a nepřehledná, a tím i málo odolná proti daňovým únikům.

Právě proto se nový zákon píše. "Výsledkem bude významně přehlednější a jednodušší zákon," slibuje náměstkyně ministra financí Yvona Legierská.

Průhlednější daň z příjmu se tak dostává do hlavního proudu, pokud jde o záměry českých politiků v ekonomické oblasti. O zjednodušení pravidel pro výpočet daně z příjmu mluví už od minulých voleb ODS, byť v radikálnější podobě takzvané rovné daně. Inspirací pro domácí scénu jsou také překotné změny daní na Slovensku.

Firmy chtějí úlevy
Co a jak v rámci vládního návrhu zjednodušit, to mají ministerští úředníci hledat během podzimu. Na mušce mají spletitý systém podnikových daní, kde bude cílem "odbourat většinu daňově nesystémových opatření, která se v průběhu let do zákona dostala," uvedla Legierská.

Sazba, kterou podniky zdaňují své zisky, se má začít už příští rok snižovat a v roce 2006 klesnout z dnešních 31 na 24 procent. To je návrh, který se již projednává ve sněmovně.

Nový zákon poté přesněji stanoví, co se považuje za firemní zisk a z čeho se daň počítá. Teprve výsledek práce daňových expertů ministerstva a připomínky podnikatelů ukážou, jak se "jednodušší" zákon vypořádá například s tenkou hranicí mezi daňově uznatelnými a jinými náklady nebo s různými odpočty.

Jednou z mála již známých novinek by mohly být návrhy podnikatelů v otázce zrychlení odpisů. "Konzultovali jsme s ministerstvem financí otázky daní u podniků a navrhli jsme zrychlení odpisů u strojů. Dosud platné normy také neumožňují odpis starších strojů a mnoho českých firem nemá prostředky na nákup nových," říká šéf Škody Plzeň a zástupce Svazu podnikatelů Martin Roman.

Podobný krok ministerstvu navrhla i agentura CzechInvest, která hlídá vstřícné prostředí vůči zahraničním investorům.

"Samotná sazba daně není tak důležitá. Rozhodující je podpořit investiční aktivitu firem zrychlením odpisů. Takový krok by jednoznačně podniky nutil k větším inovacím a tím lepším výkonům," uvedl šéf agentury Martin Jahn.

Legierská, která s podnikateli jednala, připustila, že zrychlení odpisů může být jednou z možných kompenzací za odbourávání výjimek a rozšiřování daňového základu.
Jinak zatím není jasné, jaký bude celkový dopad nového zákona na výši daní.

Otevřeno je také téma zjednodušování výjimek pro fyzické osoby, jako jsou odpočty splátek hypoték, životního pojištění, penzijního či stavebního spoření.

Ekonomové zjednodušení daňových pravidel vítají, neboť za základ efektivního výběru daní se všeobecně považuje co nejnižší sazba uplatněná na co nejširší spektrum příjmů.

V Česku se uplatňoval spíše opačný trend. Zákon o dani z příjmu se 43krát novelizoval, jeho rozsah se zvětšil ze 14 na 57 tisíc slov a ekonomové z ústavu CERGE-EI spočítali, že slovo "výjimka" se nyní v zákoně objevuje třikrát častěji než v původní verzi z roku 1992.

Čím více výjimek a složitostí, tím více společnost podle ekonomů tíhne k daňovým únikům. "Každý ví, že čím je systém komplikovanější, tím je menší pravděpodobnost kontroly," soudí ředitel CERGE-EI Miroslav Lízal.

Daňoví poradci, pro něž je výklad dnešních zákonů důležitým zdrojem obživy, však upozorňují, že napsat nový zákon samo o sobě nic nevyřeší. "Psát nový zákon má smysl, pokud přinese něco nového, zásadního, což ale není příliš pravděpodobné.

Půjde-li o dílčí změny, pak by bylo lepší je zapracovat do stávajícího zákona, který má desetiletou právní historii," soudí Jan Čapek ze společnosti Ernst & Young.

Samotný přepis týchž pravidel do nových paragrafů by podle Čapka byl spíše na škodu, protože by například ztížil aplikaci dřívějších soudních verdiktů na nové případy.