Mimo autobazary se prodá větší polovina z celkového počtu přeprodaných ojetin. Ilustrační foto

Mimo autobazary se prodá větší polovina z celkového počtu přeprodaných ojetin. Ilustrační foto | foto: Reuters

Úvěráři se vrhají mezi lidi, půjčí i na ojetiny prodávané soukromě

  • 48
Chcete si pořídit ojeté auto, ale nemáte na něj peníze? A do autobazaru se vám kvůli půjčce nechce, protože si třeba chcete auto koupit od souseda nebo známého? Splátkové firmy mají řešení. Chtějí si ukousnout i kus koláče, na který zatím nedosáhly. Budou půjčovat na přeprodeje aut mezi lidmi.

Splátkové firmy si chtějí spravit chuť na financování ojetin. Ta jim letos na jaře zhořkla kvůli kauze chybných cen půjček na auta prodávaná v autobazarech. Chystají proto nový produkt, který by přeprodejce z řetězce vyloučil. Budou půjčovat na auta, která si lidé prodávají mezi sebou.

Mimo autobazary se totiž prodá větší polovina z celkového počtu přeprodaných ojetin. Společnost Cebia, která podniká v oblasti prověřování původu a stavu vozidel, odhaduje, že loni se v Česku prodalo více než 562 tisíc ojetých osobních vozidel, z toho 302 tisíc mezi soukromými osobami. Pokud měl celkový trh odhadovaný objem 90 miliard, lidé si mezi sebou přeprodali ojetiny za 48 miliard. Pro úvěráře má tedy tento segment potenciál.

„Hlavním důvodem, proč se lidé při nákupu ojetých vozů obracejí mimo bazary, bývá nižší cena (44 %), 31 % zákazníků se potom chtělo osobně setkat s předchozím majitelem vozu. Mezi dalšími důvody proč koupit ojetý vůz napřímo bývá prodej mezi přáteli či v rodině anebo nákup vozu ze zahraničí, případně od zaměstnavatele po skončení operativního leasingu,“ shrnul výsledky vlastního průzkumu ředitel splátkové firmy GE Money Auto Vojtěch Neduchal.

Potenciál trhu je jedna věc, ochota lidí nechat mezi sebe vstoupit další článek je ale věc druhá. „Za dvacet spokojených klientů měsíčně budeme do začátku rádi,“ říká Martin Pajer, ředitel Cebia, která produkt vyvíjí se splátkovou firmou Essox. Společnou službu plánují spustit v únoru příštího roku.

Předběhl je ale jejich konkurent GE Money Auto. Ten možnost financování ojetého automobilu přímo od majitele nabízí od letošního listopadu. „V tomto roce předpokládáme uzavření zhruba 100 úvěrových smluv ve financované hodnotě kolem 25 milionů Kč. Do budoucna počítáme s rozvojem produktu v oblasti financování nových automobilů,“ informoval mluvčí GE Money Auto Pavel Zúbek.

Prověřit a půjčit

Produkt Essoxu a Cebie se bude nabízet lidem prodávajícím nebo nakupujícím auto přes inzertní portál na internetu, jako je například Sauto.cz. Podstata spolupráce obou firem tkví v tom, že pokud si nechá zákazník prověřit historii auta od Cebie a zároveň si na něj vezme úvěr od Essoxu, za prověření nic nezaplatí.

Běžně si Cebia za tento certifikát účtuje pětistovku. „Klient musí uhradit před kontrolu vozidla vratnou zálohu tři tisíce, ale v případě, že dojde k uzavření smlouvy – jsou mu peníze okamžitě vráceny. Záloha zabezpečuje pouze to, aby Cebia nedělala svou práci zadarmo a klienti toho nezneužívali,“ vysvětlil Pajer.

Na neprověřené auto Essox nepůjčí. K jiným parametrům služby, jako jsou úroková sazba, poplatky a podobně, se ale Essox ani Cebia nechtěli zatím vyjádřit. „Před spuštěním projektu nechceme takové informace v konkurenčním prostředí zveřejňovat. GE Money Auto spustilo částečně podobný produkt a budeme se snažit mít nabídku pro klienta ještě zajímavější,“ slibuje Pajer.

Další oslovení úvěráři se mezi lidi zatím nepouštějí a zůstávají u profesionálních obchodníků. „Prodejci specializující se na prodej nových i ojetých vozidel mají lépe ošetřená rizika spojená například s původem vozidla, reklamací či skrytou vadou, čímž eliminují riziko nejen pro koncového klienta, tak pro úvěrovou společnost,“ vysvětluje důvod mluvčí sAutoleasingu Kateřina Halatová. Podobný produkt nenabízí ani třeba Home Credit.