Audi A6

Audi A6 | foto: Caranddriver CC-BYCreative Commons

Po žlutých a bílých taxi přibudou v Praze černá. Uvede je americký Uber

  • 106
Kalifornská společnost Uber, která celosvětově hýbe žlučí tradičních taxikářů, přichází do Prahy. V inzerátu hledá profesionální řidiče s lepšími černými auty. Tato alternativní taxislužba přes mobil tak bude patrně cílit na náročnější klienty jako „bílá“ taxislužba Radima Jančury Tick Tack.

"Jsi profesionální řidič s komerční licencí a komerčním pojištěním auta?," láká první taxikáře reklama společnosti Uber, aby začali využívat jejich spojení. Firma ve středu představí své plány. Bude, zdá se, mířit na bohatší klientelu. Druhá část inzerátu totiž klade vyšší nároky na auto: Černý sedan, městské auto, crossover SUV, do něhož se pohodlně vejdou čtyři pasažéři, nebo plnohodnotné SUV, do něhož se pohodlně vejde nejméně šest pasažérů.

Zajídá se taxikářům a teď i městům. Aplikaci Uber zakázal Hamburk i Soul

Z toho plyne, že se bude snažit o tytéž klienty co společnost taxi Tick Tack podnikatele Radima Jančury, která má pro změnu bílé audiny, tedy na bohatší nebo podnikové klienty.

Na českém trhu se přitom nyní soutěží velmi nízkou cenou, která začíná v Praze na 16 korunách za kilometr. Snad i kvůli tomu se Uber déle rozmýšlel, zda vůbec na český trh vstoupit.

Samotný Uber není taxislužba, ale objednávací systém, který funguje přes aplikaci v chytrém mobilu. Zákazník uvede, kam chce jet, a poptávka dojde všem přihlášeným řidičům v blízké vzdálenosti. Kdo odpoví první, vyhrává. Platba probíhá jen přes účet Uberu, který si strhne 20 procent z ceny. Zbytek zůstává řidiči.

Uber se umí i dohodnout s dispečinky. Většina z nich však už má u nás své vlastní podobné mobilní aplikace a něco podobného nabízí i český start-up Liftago, mobilní aplikace, která přivolá nejbližší volné auto. Je na trhu už rok, bere si od řidičů 25 korun za jízdu a má ambice optimalizovat pohyb po městě i přes jiné prostředky.

Zatímco ve světě Uber rozvířil vody tím, že narušil obory taxi, na velmi konkurenčním otevřeném trhu magistrát Prahy novinky vítá. „Jsme nakloněni každému nápadu, který přispěje ke zlepšení. Využití aplikací je jednou z možných cest v boji proti nepoctivcům,“ uvedla nedávno mluvčí Petra Hrubá.

To je velký rozdíl proti přístupu v zemích, kde je taxikářský obor regulován počtem drahých koncesí. V americkém Connecticutu je u soudu žaloba, v níž se spojilo 14 taxikářských firem proti Uberu a Lyftu, které označují za „parazity“, kteří se jim snaží vzít živobytí.

V Paříži v lednu a v únoru demonstrovali taxikáři, až jim město vyšlo vstříc podmínkou, která nutí Uber vysílat auta k zákazníkovi až po 15minutové povinné čekací lhůtě. Francouzská vláda však hodlá regulaci v budoucnu uvolnit, aby pomohla růstu ekonomiky. V Bruselu nesmí taxi bez licence jezdit pod pokutou 10 tisíc eur.