Dva mladí podnikatelé Cameron Ogden a Peter Leiman si založili společnost Blink, která začne fungovat jako evropské aerotaxi s malými proudovými lety.
Objednáno mají už třicet strojů Cessna Mustang. "Tato technologie změní způsoby cestování lidí za obchodem," slibuje Leiman v britském deníku Sunday Times.
Oproti klasickým aeroliniím i větším biz-jetům mají menší stroje výhodu v nižší spotřebě a také kratší dráze potřebné pro start či přistání. Díky tomu mohou tato letadla využít mnohem více letišť než jejich větší konkurenti. Na nápad s taxislužbou přišli oba třicátníci, když srovnávali technické parametry nové generace mikrojetů.
"Stojí polovinu a provozní náklady jsou o třetinu nižší, to zcela mění hru,“ podotkl Leiman.
K vlastní firmě se dostali na základě studie, kterou vypracovávali pro největší americký obchodní řetězec Wal Mart. V ní řešili, jak by používání soukromých letadel diskontnímu obchodníkovi ušetřilo.
Letecké taxi chtějí i další firmy
Další investoři přicházejí. Mustangy od Cessny si kupuje například společnost London Executive Aviation. Podle jejich propočtů bude například let z Paříže do Londýna o třetinu levnější než dosud. Blink zatím ceníky na internetu nemá. Jen interaktivní počítadlo, kolik lidé ušetří, když poletí s nimi namísto klasických aerolinek.
Do těchto úspor podle hesla čas jsou peníze však počítají i ušlý zisk za příliš dlouhý čas strávený přesuny na větší letiště či čekání na odbavení. Investoři zřejmě tomuto oboru věří: zakladatelům Blinku se podařilo získat 30 milionů dolarů, irský finančník Domhnal Slattery získal pro svůj projekt Jet Bird dokonce pětinásobnou částku.
Jet Bird bude fungovat jako aerotaxi, ale současně i jako aerolinka: na nejoblíbenějších destinacích chystá pravidelné spojení.
Sám Slattery nynější situaci přirovnává k začátku nízkonákladových leteckých společností, které změnily situaci na trhu s letenkami.