Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Ekonomika

  • Čtvrtek 28. srpna 2014. Augustýn

Dráhy vyostřují spor se Škodou o nové lokomotivy, hrozí arbitráží

  4:00
Největší český výrobce vlaků Škoda Transportation nemůže sehnat potřebná povolení k provozu nové třísystémové lokomotivy 109 E. Je to už poněkolikáté, co firma nedodržela slibovaný termín dodání. Zatím není vůbec jasné, zda se jim nakonec podaří povolení získat. Českým drahám už dochází trpělivost.

Lokomotiva 109E od Škody Transportation | foto: Škoda Transportation

"Vyměňujeme si různé dopisy, ale vše míří k arbitráži. Zpoždění je už příliš dlouhé," řekl šéf drah Petr Žaluda. Už dříve uvedl, že po Škodě chtějí zhruba tři čtvrtě miliardy sankce za pozdní dodávku. Podle smlouvy bude spor řešit rozhodčí soud při hospodářské komoře.

Většina z dvaceti objednaných lokomotiv sice už jezdí po českých kolejích bez větších problémů, podmínkou drah však byla homologace v Německu, aby mohly vlaky bez přepřahání jezdit i v zahraničí. Zatím mohou jezdit jen v tuzemsku, navíc ve zkušebním provozu. Německý drážní úřad EBA patří v Evropě k nejpřísnějším.

Podle informací MF DNES měla lokomotiva při schvalování a testování v Německu problém s tlumiči při maximální rychlosti 200 kilometrů v hodině. Stroj v takové rychlosti nesplňoval požadované normy.

"V rámci testů zkoušíme několik variant tlumičů tak, aby lokomotiva měla co nejlepší chodové vlastnosti, účelem zkoušek je vybrat tu nejlepší variantu," vysvětlila mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá. Dodává, že zkoušky probíhají podle plánu.

Povolení měla firma mít už před dvěma a půl lety

Škoda ovšem několikrát posunula termín homologace. Teď už nemluví raději o žádném konkrétním datu.

Podle smlouvy měly získat lokomotivy všechna potřebná povolení do konce roku 2009. Ani o dva a půl roku později však povolení stále nejsou. Výrobce to vysvětluje změnou norem během vývoje, kvůli které se musela lokomotiva přeprojektovat. "Přes komplikace pevně věříme, že jsme ve finální fázi homologace a že lokomotiva 109 E bude první stroj, který tímto procesem projde," říká Černá.

Pro Škodu je zpoždění zásadním problémem i kvůli tomu, že se nemůže se strojem zatím hlásit do zahraničních tendrů. Vyrobila dosud jen dvacet lokomotiv pro České dráhy a dvě pro slovenské železnice. V plánu přitom byla výroba stovek kusů.

Dráhy si musí kvůli nedostatku třísystémových lokomotiv pronajímat stroje od rakouských drah, ročně za ně zaplatí kolem 70 milionů korun. Většina z kontraktu za 2,7 miliardy korun už byla zaplacena na zálohách. Smlouvu uzavřelo bývalé vedení v roce 2005.

Autor:




mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.