Spor o boty může rozseknout soudní znalec

V březnu jsem si koupila v obchodě Mevi - sport v Českých Budějovicích sportovní boty značky Puma.
sport v Českých Budějovicích sportovní boty značky Puma. Jedna z nich se mi rozpadla pod patou na vnitřní straně podrážky. Protože bydlím v Praze a obuv jsem koupila v Českých Budějovicích, odložila jsem reklamaci s vědomím, že na to mám ze zákona minimálně šest měsíců od prodeje čas. V srpnu jsem měla cestu kolem a boty jsem reklamovala, neúspěšně. Prý jsem vybrala špatnou velikost nebo se neumím obouvat. Vím, že tento způsob zacházení se zákazníky je běžný. Firma zkusí reklamaci zamítnout na základě argumentů, které si vycucá z prstu, a málo zákazníků je ochotno věnovat energii a čas na přenici s prodejcem. Petra Čechová, Praha

Firma Pauli-sport převzala reklamaci zákaznice jako dodavatel zboží firmě Mevi-sport. Sportovní obuv není určena ke každodennímu celodennímu užívání, ale ke sportovním aktivitám. Obuv je podle našeho názoru plně využita. Petře Čechové proto radíme, aby využila služeb nezávislého soudního znalce. Pokud on ve svém posudku shledá, že jde o výrobní či technologickou vadu, naše firma jí vrátí kupní cenu za obuv a cenu za posudek včetně poštovného. Zákaznici se navíc písemně omluvíme.
Pavel Paulišin, majitel firmy Pauli-sport, Kladno

Čtenáři MF DNES mají s botami potíže

Boty patří podle ohlasů čtenářů MF DNES mezi nejčastěji reklamované zboží. Část zákazníků si však může za problémy s rozlepenými podrážkami či prodřenými podšívkami sama, neboť nosí jinou velikost, nezavazují si tkaničky nebo používají sportovní boty k běžnému chození po ulici. Je ale také mnoho těch, kterým se nové boty bez jejich zavinění při běžném nošení rozlepí nebo prošoupou již po několika dnech a prodejce reklamaci neuzná. K zamítání i oprávněných reklamací jim v tomto případě nahrává zákon. Zda reklamaci uznají, je jen na jejich uvážení, aniž by předem museli žádat o odborné posouzení například výrobce, dovozce nebo soudního znalce. Ti, kteří se nehodlají obtěžovat opravou bot nebo vracením peněz zákazníkovi, jednoduše napíší do protokolu, že podmínky reklamace nebyly naplněny, a reklamace se tudíž zamítá. Příkladnou ukázkou tohoto postupu bylo například jednání prodavače z obchodu, kde čtenářka Jiřina Kunčická z Chocně před rokem neúspěšně reklamovala rozlepené boty. Odbyl ji slovy: "Je jedno, zda boty převezmete nebo ne. My jsme svou povinnost splnili." Jedinou povinností prodejce je vyřídit reklamaci do třiceti dnů. V dopisech čtenářů MF DNES, kteří v minulosti napsali do redakční poradny pro spotřebitele, se mezi nejčastějšími argumenty prodejců při zamítání reklamací bot objevovalo nadměrné opotřebení, nevhodné použití bot nebo skutečnost, že zákazník nereklamoval obuv hned poté, co se vada objevila. "Účelem ustanovení zákona, podle něhož musí zákazník reklamovat vadu u prodejce bez zbytečného odkladu, je zabránit tomu, aby se vada, která je v prvopočátku snadno opravitelná, dalším používáním nezhoršovala," říká právnička České obchodní inspekce Vladimíra Brádlová. "Pokud ale zákazník tuto lhůtu nedodrží, nemá to v žádném případě za následek zánik jeho spotřebitelských práv. Podstatné je, aby vadu reklamoval v záruční době." Zamítnutou reklamaci lze řešit dvěma způsoby. Buď nechat celou věc být, nebo se obrátit na soud a prodejce žalovat. K tomu stačí písemná žaloba a zaplacení kolku. Nezbytnou podmínkou podání žaloby není zastoupení advokátem nebo přiložení odborného posudku soudního znalce. Zákazník o něj samozřejmě může sám požádat a zaplatit znalci několik set korun, pokud chce mít jistotu, že jeho reklamace je oprávněná, a hodlá prodejce žalovat. Jinak je to zbytečné, neboť soud si takový důkaz obstará sám, bude-li jej při posuzování žaloby potřebovat.