Spor o triko vyřešil až posudek zkušebny

-
Reklamační řízení sice slouží k tomu, aby se nespokojený zákazník dohodl s prodejcem na vyřešení náhrady za špatné zboží, ale rozhodnout mnohdy musí posudky znalců, laboratorní zkoušky, anebo dokonce soudy. Každý, kdo se do takové situace dostane, by však měl předem vědět, že obvykle to bývají nepříjemná jednání. Rok trval například spor o triko New Deal, které Jiří Urban za sedm set dvacet korun koupil předloni v olomouckém skateboardovém obchodě Shock. Hned doma sice zjistil, že bylo ušité nakřivo, ale reklamace v obchodě mu nepomohla. "Povinností zákazníka je před koupí zboží řádně prohlédnout. Pokud uvedené závady existovaly, nelze je považovat za skryté vady," stálo v reklamačním protokolu jako důvod, proč zákazník nedostane své peníze nazpět. Firma Rock'n'roll si v protokolu neodpustila ani zesměšnění zákazníka: "Výrobek nevykazuje žádnou funkční nebo estetickou vadu. Reklamace nám až vzala dech!" Takové nehoráznosti sice na chvíli vzaly dech i zákazníkovi, ale poté se obrátil na Textilní zkušební ústav v Brně. "Na tričku je několik vad, které ruší vzhled a padnutí," zjistila vedoucí certifikace výrobků tohoto ústavu Ludmila Smolová. Šlo především o špatné všití rukávů, a tak verdikt úředního znaleckého posudku zněl jasně: "Tričko je nevyhovující. Mělo by být prodáváno jako partiové." Poté, co měl zákazník v rukou jasný důkaz o své pravdě, obrátil se na slušovického advokáta Ladislava Čočka. Ten, protože znal dlouhé čekací doby na soudech, dal přednost jednání s majitelem obchodu, a díky jednoznačnému posudku z Textilního zkušebního ústavu z něj peníze pro svého klienta dostal. "Reklamaci nakonec uznal sám prodejce," lakonicky poznamenal právník. Zákazník Jiří Urban, který s jedním trikem ztratil spoustu času, jen dodal: "Mrzí mne nadbytečná práce spousty lidí proti neochotě a neprofesionální práci prodávajících."

Aktuální seznam akreditovaných zkušeben je k nahlédnutí v internetovém magazínu IDNES na adrese www.idnes.cz/test