Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Spor o veřejnoprávní televizi zuří i v Británii. Vláda chce regulovat BBC

  17:17aktualizováno  17:17
Jak omezit veřejnoprávní televizi, nepřemýšlí jen český prezident. Program reforem televizní a rozhlasové společnosti BBC ve čtvrtek představila britská vláda. Některé z největších hvězd BBC už dříve obviňovaly členy vlády z ohrožování nezávislosti instituce, která je financována především z koncesionářských poplatků.
Sídlo britské mediální společnosti BBC.

Sídlo britské mediální společnosti BBC. | foto: AP

Vláda ve své zprávě ve čtvrtek uvedla, že BBC zveřejní mzdy všech vedoucích pracovníků, kteří vydělávají více než 150 tisíc liber ročně (5,2 milionu korun), a všech svých hvězd, které dostávají přes 450 tisíc liber za rok (15,5 milionu korun). Společnost má také poprvé za 94 let své existence dozorovat vnější regulační úřad, a sice telekomunikační regulátor Ofcom, který dohlíží na komerční společnosti.

Další novinkou je zrušení nynějšího správního orgánu BBC Trust, který opatruje příjmy z koncesionářských poplatků a chrání veřejný zájem v BBC. Nahradí jej nová správní rada, jejímiž členy budou i lidé jmenovaní vládou. Vládní plán počítá s šesti jejími kandidáty. Dalších až osm členů řídícího orgánu bude jmenovat BBC, aby byla zajištěna její nezávislost, podotýká agentura AFP.

Britská jednička

BBC je v Británii jedničkou v televizním a rozhlasovém vysílání a také v internetovém zpravodajství. Její služby se každý týden dostanou odhadem k 97 procentům Britů.

Z ročního koncesionářského poplatku 145,50 libry (5 000 korun), který odvádějí všechny domácnosti s televizorem, má BBC zaručený příjem 3,9 miliardy liber (134 miliard korun).

Jakékoli změny BBC vytrvale odmítá a tvrdí, že by klesla jeho obliba u veřejnosti.

„BBC je jednou z největších institucí v této zemi. Je naším prvořadým zájmem zajistit, že bude nadále vzkvétat v mediálním prostředí, které se od poslední revize charty před deseti lety změnilo k nepoznání,“ řekl ministr kultury, médií a sportu John Whittingdale, když v parlamentu představoval takzvanou bílou knihu reforem.

Podle kritiků je BBC rozbujelou organizací, která utlačuje své rivaly, například tím, že poskytuje bezplatné a rozsáhlé webové zpravodajství, takže mnoho komerčních mediálních skupin má problém se zpoplatněním svého obsahu. Podle jiných kritiků je způsob, jakým BBC pokrývá události, politicky zaujatý. Na tom, zda se BBC přiklání spíše k pravé, nebo naopak k levé části spektra, se ale kritici neshodují. Někteří poslanci vládních konzervativců premiéra Davida Camerona ale veřejnoprávní instituci obviňují, že přijímá levicové postoje. BBC to popírá.

Generální ředitel BBC Tony Hall vyjádřil potěšení nad tím, že nejnovější zpráva poskytuje BBC garantovaný příjem na příštích 11 let. Ohradil se naopak proti návrhům ohledně nového řídicího orgánu. O něm se řídicí pracovníci BBC podle listu The Telegraph domnívají, že bude příliš velký a těžkopádný.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šéf Uberu Travis Kalanick.
Akcionář Uberu žaluje bývalého šéfa alternativní taxislužby za podvod

Zakladatel a bývalý šéf alternativní taxislužby Uber Travis Kalanick čelí žalobě za podvod, kterou na něj podala investiční firma Benchmark Capital. Ta tvrdí,...  celý článek

Nejdražší omeletu světa servírují v newyorkské restauraci Norma.
Nejdražší omeleta stojí 2000 dolarů. Je s kaviárem, ještě loni stála půlku

Omeleta k nedělní snídani, to je zdánlivě jednoduchá příprava vajíček, kterou zvládne skoro každý. Kdybyste si ale chtěli vyrazit na brunch do restaurace Norma...  celý článek

Zemědělský podnik v Brništi má se svými kravami druhou nejvyšší mléčnou...
Zakladatel eBaye chce mléčnou farmu na Havaji. Obyvatelé jsou proti

Snaha snížit závislost obyvatel Havaje na dovozu potravin z pevniny nezískala takový ohlas, jaký by si asi zakladatel eBaye Pierre Omidyar představoval. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.