Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Sport drtí krize. Nejsou peníze, sport uživí méně lidí

  • 176
Končí éra, kdy se fotbalem, hokejem nebo basketbalem uživili i průměrní hráči v nižších soutěžích. Nejsou peníze. Desítky firem i měst kvůli krizi seškrtaly výdaje na sponzoring. A bez těch si profesionálové z nižších soutěží budou muset hledat práci jinde.

Velké potíže s penězi začínají dopadat také na takzvané "malé sporty", které mají méně příznivců a fanoušků. I jim chybějí peníze od sponzorů, navíc by v příštím roce mohly přijít i o finance od státu.

Vláda totiž o seškrtání dotací pro sport uvažuje. Například viceprezident Českého olympijského výboru Jiří Kejval usiluje o to, aby na státní peníze měly nárok jen olympijské sporty, kterých je 38. Pak by ale na peníze nedosáhl například florbal, přestože ho hraje přes 50 tisíc lidí.

Sportovním svazům kromě sponzorských darů chybějí i peníze od Sazky, která letos téměř zastavila výplaty zisku a její úlohu jen částečně supluje stát.

Potíže s penězi jsou zatím nejvíce vidět v hokeji. Několik druholigových klubů bankrotuje, další přemýšlejí, zda nadcházející sezonu dokážou zaplatit, nebo se licence zbaví. "Krize nás donutila k tomu, že jsme prodali druhou ligu do Vsetína a spojili se s brněnskou Technikou," řekl například šéf blanenských hokejistů Jindřich Král.

Šetřit se bude i na platech

Podle sportovního manažera Jana Hamzy, který stojí za týmem nejlepších českých basketbalistek Gambrinus Sika Brno, čeká spoření i špičkové kluby. "Teď ještě všichni čerpáme ze starých smluv, ty už málokdo obnoví," upozornil Hamza.

Spořit podle něho bude potřeba i na platech hráčů. "Nepovažuji za normální, aby v některých sportech brali deseti- až dvacetinásobek toho, co normálně vydělávající lidé," řekl.

V hokeji se krize projevila nejvíce. V posledních týdnech či měsících rozšířily databázi insolvenčního rejstříku hokejové týmy z Ústí nad Labem, Mělníka, České Lípy, Milevska, Strakonic a Sarezy Ostrava.

Proč na seškrtání výdajů doplácí právě hokej, jeden z nejpopulárnějších sportů v Česku? Patří totiž k těm nejvíce finančně náročným. Drahá je výstroj pro hráče i provoz zimních stadionů, které často využívají zastaralé a energeticky náročné technologie.

Chybí peníze na hvězdy

"Nejen první a druhá liga (druhá a třetí nejvyšší soutěž, pozn. red.) by měly být plně amatérské. Malá česká ekonomika si nemůže dovolit uživit ani čtrnáct týmů extraligy (nejvyšší soutěž, pozn. red.)," tvrdí bývalý trenér reprezentace a spolumajitel hokejového klubu Vítkovice Alois Hadamczik.

Zchudlé kluby navíc nebudou mít dost peněz na to, aby platily hvězdné hráče, kteří dokážou k hokeji přitáhnout další diváky. "Na Západě plní příjmy klubů ze vstupného týmovou kasu asi ze sedmdesáti procent, u nás maximálně z patnácti. Až osmdesát procent klubových rozpočtů pak tvoří sponzorské příspěvky," vypočítává Hadamczik.

Do budoucna se přitom nedá očekávat, že by se tento podíl razantně změnil. Kluby by musely podstatně zdražit vstupné, což by však v Česku bylo kontraproduktivní – drahá návštěva stadionu by fanoušky odlákala. Řešením tak opět budou pouze další úspory. Podle Hadamczika nezbude klubům nic jiného než se zbavit svých nejdražších hráčů.

Problémy se přitom nevyhnou ani nejslavnějším a nejbohatším týmům. Svoje rozpočty už snížila i dvojice klubů, které hospodaří s nejvíce penězi – pražská Sparta a Slavia. "Musíme šetřit, problémům se nevyhne nikdo," přiznává spolumajitel Sparty a jeden z nejmocnějších mužů českého hokeje Antonín Charouz. S váháním sponzorů, a to i těch, kteří odvětví podporují dlouhá léta, mají zkušenosti i další sporty.

Problémy má i volejbal

O novém kontraktu se mnohem déle než v minulých letech rozhoduje ve volejbalu. Hlavní donátor – pojišťovna Kooperativa – zatím se svazem nemá uzavřenu smlouvu na další rok. Volejbal přitom pojišťovna podporuje už deset let. "Všechny firmy v krizi redukují náklady, ale rozhodování o nové sponzorské smlouvě je standardní," uvedl mluvčí pojišťovny Marek Vích.

O podobě další spolupráce s Českým olympijským výborem se rozmýšlí Česká pojišťovna. "Její konkrétní podoba je stále otevřená," řekl mluvčí firmy Václav Bálek.

Olympionici přitom už dříve o významného sponzora, jímž byla společnost Adidas, přišli. Ale podařilo se jim sehnat náhradu. Nikoliv však mezi soukromými firmami. Novým sponzorem Českého olympijského výboru bude státní podnik Česká pošta.

"Společnost se rozhodla posílit značku pokračováním spolupráce nejen s českou atletikou, ale nově právě také s Českým olympijským výborem, uvažujeme i o podpoře paralympiků," vysvětlil motivaci k tomuto kroku mluvčí pošty Ivo Mravinac.

Peníze jen pro olympioniky?

Naopak mezi příliš významné sponzory v Česku nepatří velké banky. A to i navzdory tomu, že finanční krize se zatím příliš neprojevila na jejich výsledcích. Podle Petera Kovarčíka, který patří k hlavním hráčům v tuzemském sportovním marketingu, za tím může být souhra několika příčin.

"Považují za nemorální něco sponzorovat, když jim ještě nedávno stát poskytoval finanční injekce. A jiné prostě zneužívají krizi k argumentu, že musí šetřit," tvrdí Kovarčík. Důležitou roli hraje při podpoře sportu vedle společnosti Sazka také stát, který peníze rozděluje zejména prostřednictvím ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Základními kritérii pro to, kolik kam poputuje financí, je velikost sportu, jeho náročnost a úspěšnost za poslední dva roky.

Tento systém se však brzy může změnit. Viceprezident Českého olympijského výboru totiž prosazuje, aby se takto podporovaly pouze olympijské sporty. Těch je v Česku 38, což je jen zlomek z celkového registrovaného počtu sportovních odvětví, jichž jsou čtyři stovky.

,