Krize odloupla olympijskému výboru významné sponzory, a tak vyměnil soukromé firmy za státní. Těm se však do sponzorování olympioniků příliš nechce.
Kromě ČEZ, který přispívá dlouhodobě, o tom aktuálně rozhoduje jen Česká pošta. Ta by podle informací MF DNES měla do kasičky ČOV přispět až třiceti miliony korun na čtyři roky.
Managementu pošty se do toho nechce. Peníze by raději nasypali do rozvoje sítě, aby z pošty udělali bohatou nevěstu pro privatizaci.
kdo čov přidalPeking 2008 – generální partneři Plzeňský Prazdroj (na osm let) Peking 2008 – oficiální partneři Londýn 2012 – generální partneři Londýn 2012 – oficiální partneři Londýn 2012 – kdo může přibýt |
"Pošta je silně podinvestovaná. Letos dáváme do rozvoje firmy třikrát více než loni, a to dvě miliardy korun," uvedl Sedláček.
Kdo shání olympijské miliony?
Kromě pošty by měly olympionikům přispět i Lesy ČR nebo Letiště Praha. Jejich marketingová oddělení ale prý žádnou oficiální žádost neobdržela.
Samotný výbor o podrobnostech finančních námluv se státními firmami nerad mluví. "ČOV přímá jednání s Českou poštou nevede, a proto se nemůže k partnerství vyjádřit," řekl jen jeho nový místopředseda a bývalý olympijský veslař Jiří Kejval. Ten je přitom sám úspěšným byznysmenem, zakladatelem nábytkářské skupiny Techo.
Podle informací MF DNES má roli prostředníka nového státněsportovního penězovodu sehrát šedá eminence sportovního marketingu Miroslav Černošek, který do Česka přivezl například modelku-tenistku Annu Kurnikovovou.
"Nemám čas, právě máme největší akci roku," stačil jen říct do telefonu, aniž by odpověděl na jednoduchý dotaz. Telefon pak už nezvedal. Na vítkovickém tartanu se totiž chystal k běhu na sto metrů jeho největší letošní úlovek – světový rekordman v běhu Jamajčan Usain Bolt.
O možném financování olympioniků mluví otevřeně jen náměstek ministra vnitra a šéf dozorčí rady pošty Zdeněk Zajíček. Ten ve firmě zastupuje stát, a tak by ho vedení muselo nakonec poslechnout.
"Zmínil jsem se o tom na dozorčí radě, která proti tomu nic neměla. Myslím, že by všechny firmy, které mají v názvu český(á,é), měly koordinovat postup k propagaci ČR v zahraničí," uvedl opatrně náměstek.
Zároveň ale dodal, že nemusí jít nutně o sport. "Při sponzorských aktivitách, které se pohybují ve statisících, by to ale bylo dost peněz a vyvolalo by to asi širší debatu," říká však zástupce odborů v dozorčí radě pošty Karel Koukal.
ČOV ztratil na přelomu roku tři dlouhodobé oficiální partnery – Skansku, Unipetrol a Adidas, které k tomu donutila krize. Výbor tak podle odhadů mohl přijít až o několik desítek milionů korun, se kterými počítal na příspěvky sportovním svazům a na prémie úspěšným sportovcům.
Přesnou výši sponzorských příjmů ale jak výbor, tak firmy úzkostlivě tají. Podle Kejvala přišel ČOV asi o pětinu sponzorů, konkrétnější ale být nechtěl.
Adidas jako hlavní "šatník" sportovců už nahradila společnost Alpine Pro. "S dalšími sponzory jednáme. Rozpočet není ohrožen, jen jsme původně čekali vyšší příjmy," dodal Kejval.
Poolympijský rok přestal být tak atraktivní například i pro Českou pojišťovnu, která se také stáhla z listiny partnerů. "Spolupráci jsme neukončili. Zvažujeme další. Vše je otázkou nabídky a poptávky," uvedl mluvčí ČP Václav Bálek.
Nohu z plynu dala také Škoda Auto, která neuzavřela smlouvu na celé čtyři roky, ale prozatím jen na dva.