Výpadek sponzorů Českého olympijského výboru by mohly nahradit státem ovládané firmy. Ilustrační foto.

Výpadek sponzorů Českého olympijského výboru by mohly nahradit státem ovládané firmy. Ilustrační foto.

Sportovci loví státní sponzory na olympiádu, soukromníky odvála krize

  • 13
Státní podniky a firmy se státní účastí figurují na seznamu možných sponzorů Českého olympijského výboru (ČOV). Mohly by tak nahradit výpadek soukromých sponzorů během finanční krize. ČOV nyní finišuje ve shánění peněz na další čtyřletý cyklus, do kterého spadá i olympiáda v Londýně.

Krize odloupla olympijskému výboru významné sponzory, a tak vyměnil soukromé firmy za státní. Těm se však do sponzorování olympioniků příliš nechce.

Kromě ČEZ, který přispívá dlouhodobě, o tom aktuálně rozhoduje jen Česká pošta. Ta by podle informací MF DNES měla do kasičky ČOV přispět až třiceti miliony korun na čtyři roky.

Managementu pošty se do toho nechce. Peníze by raději nasypali do rozvoje sítě, aby z pošty udělali bohatou nevěstu pro privatizaci.

kdo čov přidal

Peking 2008 – generální partneři
Desítky milionů za čtyřletý cyklus

Plzeňský Prazdroj (na osm let)
Skupina ČEZ (na čtyři roky)
RWE Transgas (na čtyři roky)
Škoda Auto (zatím pouze na dva roky s dvouletou opcí kvůli krizi)

Peking 2008 – oficiální partneři
Platí až dvacet milionů
Adidas, Česká pojišťovna, GE Money Bank, Skanska,
UniCredit Bank, Unipetrol,
Zentiva

Londýn 2012 – generální partneři
Plzeňský Prazdroj
Skupina ČEZ
RWE Transgas
Škoda Auto

Londýn 2012 – oficiální partneři
Alpine Pro, GE Money Bank, Zentiva

Londýn 2012 – kdo může přibýt
Česká pošta
Může přidat až 30 milionů, což by ji vystřelilo ke generálním partnerům

Generální ředitel Petr Sedláček, který ve středu slavnostně otevíral pobočku "kosmického" věku v pražském nákupním centru Eden, vypočítal řadu položek investičního plánu od nových stejnokrojů pošťáků přes přestavbu poboček až po moderní technologie.

"Pošta je silně podinvestovaná. Letos dáváme do rozvoje firmy třikrát více než loni, a to dvě miliardy korun," uvedl Sedláček.

Kdo shání olympijské miliony?

Kromě pošty by měly olympionikům přispět i Lesy ČR nebo Letiště Praha. Jejich marketingová oddělení ale prý žádnou oficiální žádost neobdržela.

Samotný výbor o podrobnostech finančních námluv se státními firmami nerad mluví. "ČOV přímá jednání s Českou poštou nevede, a proto se nemůže k partnerství vyjádřit," řekl jen jeho nový místopředseda a bývalý olympijský veslař Jiří Kejval. Ten je přitom sám úspěšným byznysmenem, zakladatelem nábytkářské skupiny Techo.

Podle informací MF DNES má roli prostředníka nového státněsportovního penězovodu sehrát šedá eminence sportovního marketingu Miroslav Černošek, který do Česka přivezl například modelku-tenistku Annu Kurnikovovou.

"Nemám čas, právě máme největší akci roku," stačil jen říct do telefonu, aniž by odpověděl na jednoduchý dotaz. Telefon pak už nezvedal. Na vítkovickém tartanu se totiž chystal k běhu na sto metrů jeho největší letošní úlovek – světový rekordman v běhu Jamajčan Usain Bolt.

O možném financování olympioniků mluví otevřeně jen náměstek ministra vnitra a šéf dozorčí rady pošty Zdeněk Zajíček. Ten ve firmě zastupuje stát, a tak by ho vedení muselo nakonec poslechnout.

"Zmínil jsem se o tom na dozorčí radě, která proti tomu nic neměla. Myslím, že by všechny firmy, které mají v názvu český(á,é), měly koordinovat postup k propagaci ČR v zahraničí," uvedl opatrně náměstek.

Zároveň ale dodal, že nemusí jít nutně o sport. "Při sponzorských aktivitách, které se pohybují ve statisících, by to ale bylo dost peněz a vyvolalo by to asi širší debatu," říká však zástupce odborů v dozorčí radě pošty Karel Koukal.

ČOV ztratil na přelomu roku tři dlouhodobé oficiální partnery – Skansku, Unipetrol a Adidas, které k tomu donutila krize. Výbor tak podle odhadů mohl přijít až o několik desítek milionů korun, se kterými počítal na příspěvky sportovním svazům a na prémie úspěšným sportovcům.

Přesnou výši sponzorských příjmů ale jak výbor, tak firmy úzkostlivě tají. Podle Kejvala přišel ČOV asi o pětinu sponzorů, konkrétnější ale být nechtěl.

Adidas jako hlavní "šatník" sportovců už nahradila společnost Alpine Pro. "S dalšími sponzory jednáme. Rozpočet není ohrožen, jen jsme původně čekali vyšší příjmy," dodal Kejval.

Poolympijský rok přestal být tak atraktivní například i pro Českou pojišťovnu, která se také stáhla z listiny partnerů. "Spolupráci jsme neukončili. Zvažujeme další. Vše je otázkou nabídky a poptávky," uvedl mluvčí ČP Václav Bálek.

Nohu z plynu dala také Škoda Auto, která neuzavřela smlouvu na celé čtyři roky, ale prozatím jen na dva.

Měly by státní firmy sponzorovat sport?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 25. června 2009. Anketa je uzavřena.

NE
NE 3155
ANO
ANO 625