V teniskách a legínách ráda vyráží i Kim Kardashianová.

V teniskách a legínách ráda vyráží i Kim Kardashianová. | foto: Profimedia.cz

Legíny do práce i Hollywoodu. Výrobcům nese ležérní móda miliardy

  • 173
Už i Kate Midletonovou, manželku britského prince Williama, nachytal nedávno bulvár v legínách. Malý nákup pro vévodkyni z Cambridge, ale velký krok pro elastan. Potvrzuje se, že i pro dámu konzervativního ražení je sportovní oblečení na veřejnosti normální jako třeba pro celebritu Kim Kardashian. Módní styl „athleisure“ se stal fenoménem.

Prodeje legín a tenisek rostou ve Spojených státech, Evropě i Číně. Módní styl athleisure ovládá oděvní řetězce a je čím dál víc znát také v tuzemských obchodech.

Podle americké NPD Group zaměřené na průzkum trhu je 17 procent respondentů z generace narozené v padesátých a šedesátých letech ochotných nosit sportovní oblečení do práce. V případě lidí narozených v 80. letech a později by si legíny či tenisky do práce vzalo už 38 procent dotazovaných.

Díky novému trendu firmy zaměřené na sportovní oblečení vydělávají stovky milionů, velikost celého trhu athleisure se odhaduje na 40 miliard dolarů ročně. Německý koncern Adidas získává přibližně polovinu tržeb z prodeje bot, které jsou v rámci athleisure velkým hitem. Meziročně jejich prodej loni vzrostl o čtvrtinu.

Považujete za vhodné chodit do práce ve sportovním oblečení?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 21. března 2016. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 3422
Ano
Ano 1761

Prodeje atraktivně navržených legín, tenisek či lehkých teplákových bund výrazně porostou i letos. Paul Swinand, analytik poradenské společnosti Morningstar, vidí jako hlavní trhy Spojené státy, Evropu a Čínu. Přestože tamní ekonomika roste pomaleji, na prodejích sportovního oblečení se to v nejmenším neprojevilo.

Daří se i americké společnosti Nike. Ta staví zejména na své on-line komunitě, k níž se už připojilo 70 milionů žen. I díky tomuto marketingovému počinu se odhaduje, že společnost do roku 2017 zvýší tržby z prodeje dámských kolekcí až o 40 procent. A neméně dobře se vede menším hráčům. Kanadská firma Lululemon Athletica, nejznámější prodejce oblečení na jógu, zvýšila loni za tři čtvrtletí čistý zisk ze 128 na 149 milionů dolarů. Společnost přitom vznikla teprve v roce 1998.

Boty udávají legínové tempo

Největší módní vlna posledních let se v Česku projevuje hlavně na oblíbenosti sportovní obuvi. „Lidé začali nosit tenisky i ve volném čase, a nejenom když jdou sportovat,“ řekla iDNES.cz Martina Kudláčková z obchodního řetězce Sportissimo. „Ten trend sledujeme,“ dodává. Vyšší poptávku po oblečení se sportovními prvky potvrzuje rovněž Kateřina Papežová z tuzemské pobočky švédské oděvní společnosti H&M. „Projevuje se v tom obrovský rozmach jógy nebo běhání, bude to podle nás ještě nějakou dobu pokračovat,“ říká.

Běžecké a fitnessové boty se vyrábějí v různých barevných variantách a svým designem se hodí do leckterého prostředí. „Přesná čísla vám říct nedokážu, ale obliba sportovního stylu roste. Je velká poptávka po lehkých sportovních běžeckých botách, kopiích běžeckých bot určených k běžnému nošení a po legínách s pestrými vzory,“ vyjmenovává David Blabol, marketingový specialista společnosti A3 Sport zaměřené na prodej sportovního oblečení.

Vedoucí ateliéru módní tvorby na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze Pavel Ivančic athleisure chápe jako přirozený důsledek toho, jak se uvolňuje životní styl. Tam, kde se u významnější příležitosti požadovalo formální oblečení, se dnes popouští uzda. Módní vlna bude podle něj ještě nějakou dobu doznívat. Následně se trend s největší pravděpodobností obrátí a projeví se zase potřeba více se upravit.


Britská královská rodina