Sportisimo, Gigasport, Drapa a Hervis, které patří k největším, chtějí letos otevřít dohromady minimálně patnáct prodejen.
Více chtějí být vidět i sítě menších a specializovanějších prodejen, jako jsou Hudysport, Rock Point či Alpine Pro. Všichni mají velké expanzivní plány.
Například Sportisimo chce mít do roku 2010 na českém území až padesát obchodů. Ostatní jsou tajemnější, a kam až chtějí jít, si nechávají pro sebe.
"Mezi stávající konkurencí, jako jsme my, Sportisimo, Gigasport a Hervis, teď bude poněkud ostřejší boj o nově budovaná nákupní centra," potvrzuje spolumajitel Drapy Martin Zavadil.
Se svými obchody míří hlavně do větších měst, Sportisimo už jde s menšími prodejnami i do měst jako Děčín, Tábor nebo Šumperk.
První zavřený obchod
S tím, jak přibývá velkých prodejen, se bude zahušťovat i český trh a narůstat konkurence. Hlavní hráči dnes udržují pokerové tváře a tvrdí, že zatím vedle sebe mohou v poklidu žít a růst.
První známky zostřeného konkurenčního boje se už objevují. Například Gigasport na českém trhu začínal jako jeden z prvních v roce 1997 a několik let byl jedničkou.
Za rok 2005 byl poprvé po dlouhé době ve ztrátě a tržby mu rostly jen o dvě procenta. David Šedivý nechtěl za firmu hospodaření komentovat.
Loni Gigasport neotevřel žádný nový obchod, a v tržbách ho tak zřejmě předběhlo Sportisimo.
Minulou neděli navíc skončila prodejna Gigasportu v Myslbeku v centru Prahy na hlavní nákupní třídě Na Příkopě.
Více oblečení a bot
"Prodejna takových rozměrů, jako je Gigasport, již nemůže být umístěna mimo velká obchodní centra s veškerým komfortem," říká David Šedivý s tím, že potřebují například dostatek parkovacích míst.
Podle informací MF DNES se Gigasport nedohodl s majitelem na nájmu, který je v této části Prahy jeden z nejvyšších.
Své o vysokých nájmech v centru Prahy ví také Sportisimo, které bude mít nový obchod v nedalekém nově vznikajícím nákupním centru Palladium na náměstí Republiky. U větších obchodů tam jdou nájmy přes dvacet eur za metr, zatímco jinde se drží pod 15 eury.
"Slibujeme si, že tam bude větší obrat. Sortiment ale musíme přizpůsobit tak, že v něm bude více oblečení a bot," říká spolumajitel Sportisima Thai Ngoc Nguyen.
Časy se mění
Právě na oblečení a botách inkasují prodejci mnohem větší marže, než když prodají třeba lyže nebo kola.
Sportovní řetězce nejsou dnes ještě ve fázi, v jaké se nacházejí například hypermarkety a supermarkety, které se již pohlcují navzájem. Byznys se sportovními věcmi se rozjížděl později a pomaleji, a proto ostrý konkurenční boj mezi řetězci začíná až nyní.
Spolumajitel Sportisima Thai Ngoc Nguyen míní, že řetězce zatím rostou hlavně na úkor hypermarketů a malých prodejců, kteří leckde vyklízejí pole.
Do noty jim zatím hrálo i to, že v jednom obchodním centru byl vždy jen jeden velký sportovní řetězec, ať už Hervis či Drapa, a k tomu třeba jeden menší specializovaný na outdoor jako Rock Point či Alpine Pro.
Ve všech obchodních centrech už neplatí, že v nich byl vždy jen jeden velký sportovní řetězec, a například v brněnské Olympii jsou vedle sebe Drapa a Hervis.
Konkurencí jsou i malé řetězce
Oba prodejci tvrdí, že to na tržbách nijak nepocítili. Navíc vyrůstají stále nová obchodní centra a zákazníky si přetahují.
Například Češi, kteří založili prodejny Drapa, už také museli na rostoucí konkurenci zareagovat. V roce 2005 se proto spojili s rakouským Intersportem a všechny prodejny předělávají.
"Hlavně nám poskytují výhodnější dodavatelské podmínky a vlastní značky," říká Martin Zavadil, spolumajitel Drapy.
Konkurencí pro velké řetězce se sportovním zbožím jsou i menší prodejny jako Hudysport či Rock Point. Ty jsou více vyhraněné a některé pouze mimo obchodní zóny.
Lyže jsou lepší než kola
Velcí prodejci se od sebe snaží odlišit i tím, že každý má nějaké svoje vlastní značky, anebo určité zboží od jiného výrobce exkluzivně. Dobře je to vidět třeba ve Sportisimu, kde hodně místa zabírá výrazně levnější oblečení značky Carra.
Podmínky na trhu ještě vyostřila nynější teplá zima. Všichni prodejci přiznávají, že před Vánocemi měli kvůli tomu nižší tržby než před rokem. Propad se liší podle zboží, u lyží mohl být o patnáct až třicet procent.
"Proto je teď ve slevách daleko vyšší výběr. Takže zboží prodáme stejně, ale ne s takovými maržemi," říká Thai Ngoc Nguyen s tím, že naopak se ještě v lednu dobře prodávaly třeba kolečkové brusle.
Lyže jsou přitom pro obchodníky lepší byznys než třeba kola. Jednak je to masovější sport a jednak k lyžím je potřeba spousta dalšího vybavení.