První rok opravy dálnice D1.

První rok opravy dálnice D1. | foto: ŘSD

Boj o osmimiliardové dokončení D1. Úřad vrátil Porr do soutěže

  • 0
Antimonopolní úřad vrátil do hry o jednu z největších zakázek na českých silnicích sdružení firem vedené společností Porr. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) sdružení ze soutěže vyloučilo v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách a musí zaplatit náklady řízení ve výši 30 tisíc korun.

Jde o zakázku na poslední úsek dálnice D1 v úseku mezi Říkovicemi a Přerovem v hodnotě 7,96 miliardy korun. ŘSD začalo se soutěží loni, zatím proběhla ale jen kvalifikace. Z ní sdružení firem vedené Porrem vyřadilo.

ÚOHS svým rozhodnutím vrátil Porr a spol. zpět do zakázky. Zrušil rozhodnutí o vyloučení Porru a ŘSD musí ještě uhradit třicet tisíc korun náklady řízení. Rozhodnutí ukazuje, jaké maličkosti často v tendrech za miliardy korun hrají roli.

ŘSD zakázku vypsalo podobně jako jiné větší tendry dvojkolově: firmy se nejprve musely kvalifikovat, teprve v dalším kole mají podávat nabídky. Porru se nelíbilo, že ŘSD vůbec neakceptoval jejich telefonické podání žádosti o účast, po které kvalifikační dokumenty poslal. Tu však ŘSD odmítlo už jako pozdě dodanou, protože předchozí telefonát považalo ŘSD za žádost od společnosti Porr, nikoliv založeného sdružení firem, které Porr vede.

Porr se do zakázky hlásí ve sdružení společně se společností SMP CZ patřící do francouzského koncernu Vinci, rakouským a polským Porrem a rakouskou firmou ÖBA – Österrreichische Betondecken Ausbau. Celkem ŘSD přišlo devět žádostí o kvalifikaci.

ÚOHS se v řízení přiklonil na stranu Porru. ŘSD se snažilo tvrdit, že nemohlo vědět, za koho skutečně zaměstnankyně Porru volá a oznamuje účast v soutěži. Podle ÚOHS to ale jasné muselo být i kvůli tomu, že pro podání žádosti bylo potřeba 301 různých potvrzení a v den podání nabídky muselo být tedy jasné, s kým se budou do soutěže hlásit. „Za této situace nedává smysl, aby osoba pověřená společností Porr k podání telefonické žádosti volala za někoho jiného,“ uvedl ÚOHS v rozhodnutí. Své rozhodnutí považuje ÚOHS za příspěvek k co nejširší hospodářské soutěži.

V zakázce na dokončení dálnice D1 je celkem devět různých soutěžících, tendr láká i řadu zahraničních dodavatelů. Samotnou soutěž, jejíž součástí bude podání cenové nabídky, ještě ŘSD nevypsalo.

Podle aktuálních plánů ŘSD počítá s tím, že začne stavět až na jaře příštího roku, nemá dosud stavební povolení, chybí mu některé pozemky pro stavbu dálnice. Stavba předposledního úseku nedostavěné dálnice D1 z Přerova do Lipníka nad Bečvou už běží.