Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bitva o D47 pokračuje. Výhry střídají prohry, miliony létají vzduchem

  5:02aktualizováno  5:02
Soudy rozhodují ve sporech o dálnici do Ostravy různě. Na jedné straně už Eurovia začala opravovat první část dálnice. Na straně druhé jí pak Ředitelství silnic a dálnic v jiném sporu musí převést na účet přes 34 milionů korun za to, že váhalo se zaplacením smluvní pokuty ve výši necelých jedenácti milionů.

Neúspěšné spory z hlediska ŘSD často skončily na tom, že část nároků na vrácení valorizace byla podle rozhodčího soudu promlčena. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Třiadvacetimilionový rozdíl mezi výší pokuty a konečnou částkou představují úroky z prodlení. Verdikt Obvodního soudu pro Prahu 4 však zatím není pravomocný.

Jde o jeden z mnoha soudních sporů, které se týkají dálnice D47 (dnes už D1) napříč Ostravskem. Hlavní právní bitva nicméně teprve přijde: letos by měl rozhodčí soud rozhodnout, kdo zaplatí opravu zvlněné dálnice. ŘSD odhaduje, že celkové náklady na opravu D47 přesáhnou 2,5 miliardy korun.

Ředitelství silnic vysoudilo na stavebních firmách 19 milionů kvůli D47

ŘSD vede kvůli dálnici D47 soudní pře s různými dodavateli. Část z nich se týká valorizace úroků jako příklad zmíněný v úvodu. Část žalob ŘSD podalo kvůli vadám.

Ve sporech o valorizaci je zatím ŘSD úspěšnější než stavební firmy, celkem získalo zpět už čtvrt miliardy korun. Nedávno například vrchní soud rozhodl, že společnosti Colas a Inženýrské stavby mají ŘSD zaplatit 23,1 milionu korun.

Ředitelství přestalo platit za D47 poté, co při kontrole odevzdaných faktur odhalilo, že společnosti účtovaly ceny s vyšším valorizačním koeficientem, než na který měly podle platných smluv nárok.

Neúspěšné spory z hlediska ŘSD často skončily na tom, že část nároků na vrácení valorizace byla podle rozhodčího soudu promlčena. Ředitelství se kvůli tomu dokonce obrátilo na policii a státní zastupitelství, ty ale případ odložily. Podnět k prošetření proto dostal od ŘSD i nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman.

Pokud jde o stížnosti kvůli vadám, stavební firmy už v některých případech nedostatky odstraňují. Příkladem je odpočívka Antošovice, kterou Eurovia opraví zhruba za 70 milionů korun, kde se nakonec ŘSD a Eurovia dohodly na opravě a došlo ke stažení žalob. „Rozsah opravy spočívá ve vybourání cementobetonové a asfaltobetonové vozovky, odtěžení celé aktivní zóny a následné pokládce nových vrstev,“ uvedlo ŘSD v tiskové zprávě.

Jiné stavby ŘSD začalo na vlastní náklady opravovat, například jeden z mostů. Peníze za opravu za 55 milionů korun chce po Eurovii.

Ten největší soud se ale letos teprve chystá. Rozhodčí soud bude řešit, jestli je zvlněná dálnice chybou stavební firmy (společnost ODS, koupená následně Eurovií), anebo státu. Eurovia pochybení stále odmítá. ŘSD momentálně vybírá firmu, která připraví projekt a vymyslí nejlepší způsob, jak dálnici uvést do funkčního stavu. Nyní se po ní musí jezdit pomalu.

„ŘSD očekává, že se problematika vad vyřeší v probíhajících řízeních. Stávající stav, kdy zhotovitelé dálnice D47 nejsou mnoho let schopni dostát svým závazkům z odpovědnosti za vady, je naprosto nepřijatelný,“ uvádí materiál ŘSD, který má redakce iDNES.cz k dispozici.

Vyšetřování kauzy severomoravské dálnice je citlivým politickým tématem. Poslanci teprve včera po více než roce zvolili šéfa vyšetřovací komise pro D47, jímž se stal poslanec ČSSD Jan Birke.

Kvůli kterým úsekům se soudí ŘSD

Aktuální stav arbitrážních a soudních sporů Ředitelství silnic a dálnic se zhotoviteli staveb dálnice D47 – sdruženími vedenými společnostmi Eurovia a Strabag.

2,5 miliardy korun mohou přesáhnout dle ŘSD náklady na odstranění vad, které jsou předmětem žalob.

256,5 milionu korun zhotovitelé vrátili ŘSD jako neoprávněně fakturovanou valorizaci.

Ostrava, Rudná – Hrušov, 2. stavba, km 146,600–153,054 neoprávněně uplatněná valorizace

Rozhodčí soud přiznal ŘSD částku 16 milionů Kč, částka 121,21 milionu byla promlčena. V řízení se pokračuje a jde v něm o 130 milionů.

Ostrava, Rudná – Hrušov, 2. stavba, km 146,600–153,054 odstranění vad

Čeká se na reakci soudu ohledně harmonogramu prohlídek stavby.

Hrušov – Bohumín, 1. stavba, km 155,140–159,620 neoprávněně uplatněná valorizace

Žaloba ŘSD o částku 205 milionů korun byla z důvodu promlčení nároku zamítnuta, v řízení se pokračuje a jde v něm o 37 milionů Kč * Hrušov – Bohumín, 1. stavba, km 155,140–159,620 odstranění vad

Jednání je odloženo na neurčito.

Hrušov – Bohumín, 2. stavba, km 159,600–163,800 neoprávněně fakturovaná cena mostní oceli

Jde o 200 milionů korun, v řízení se pokračuje.

Hrušov – Bohumín, 2. stavba, km 159,600–163,800 odstranění vad

V řízení se pokračuje.

Ostrava, Rudná – Hrušov, 2. stavba, km 153,054–155,140 odstranění vad

V řízení se pokračuje.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.