Plynaři se už pomalu chystají i na první plnící stanice na LNG na zkapalněný zemní plyn.

Plynaři se už pomalu chystají i na první plnící stanice na LNG na zkapalněný zemní plyn. | foto: Škoda

Dotace rozhýbaly byznys s plynem do aut, spotřeba stoupla o polovinu

  • 41
Rostoucí obliba aut na zemní plyn je patrná i na objemu spotřeby stlačeného zemního plynu CNG. I díky rostoucímu počtu plnících stanic loni řidiči natankovali o 45,7 % více než před rokem.

Podle údajů Českého plynárenského svazu loni tuzemské plnící stanice prodali celkem 43,59 milionů metrů krychlových zemního plynu. Za deset let je spotřeba dvanáctinásobně vyšší, stále ale tvoří jen zlomek celkového objemu prodaného plynu v Česku - necelé procento.

Každý čtvrtý autobus je už na plyn, stát pro ně chystá další dotace

„Jedním z tahounů růstu spotřeby byla podpora ministerstva životního prostřední na pořízení CNG autobusů ve třech krajích,“ uvedl Český plynárenský svaz ve své zprávě.

Největším prodejcem CNG v Česku se stala společnost Bonett Gas Investment (6,4 mil. m³), která poprvé v historii předstihla tradičně největšího prodejce RWE Energo (5,1 mil. m³).

Ceny plynu

Ceny za metr krychlový CNG se aktuálně pohybují kolem 18 korun. Nejdražší (19,36 Kč) je u čerpací stanice Devět Křížů na dálnici D1, nejlevnější naopak v Uherském Hradišti (17,07 Kč).

"U čerpacích stanic, které udávají cenu CNG za kilogram, musí ještě motoristé udělat přepočet. Jeden litr benzinu totiž odpovídá 1,4 kilogramu zemního plynu. Když na pumpě svítí cena 26 korun za CNG, ekvivalent k ceně litru benzinu je zhruba 18 korun. Číslo 26 je nutné ještě vydělit 1,4," vysvětlil místopředseda Rady Českého plynárenského svazu Jiří Šimek.

Jen loni přibylo na českých silnicích čtyři tisíce aut na CNG, téměř polovina z nich jsou škodovky. Ze 13 tisíc vozidel na CNG je v Česku 880 autobusů MHD v pětačtyřiceti městech.

Rostou stanice na plyn

Rozmachu plynu pomáhá i růst sítě plnících stanic: za rok jich přibylo 35, aktuálně jich je v Česku 110.

„Jsme svědky zásadního pozitivního rozvoje využití zemního plynu v dopravě. Spotřeba CNG nyní narůstá každý rok velmi překotně,“ říká místopředseda Rady Českého plynárenského svazu Jiří Šimek. Počet plniček se má postupně dostat až ke třem stovkám.

provoz vozidel na CNG je ekologičtější, protože emise škodlivin jsou nižší, než z nafty či benzínu. Stát ale na rozmachu CNG prodělává, neboť prodeje plynu zatěžuje výrazně nižší spotřební daní.

Plynaři se už pomalu chystají i na první plnící stanice na LNG, zkapalněný zemní plyn. Chystá ji společnost Vemex.

„Do pěti až deseti let by se měl zkapalněný LNG v Česku začít využívat velmi výrazně, a to zejména pro nákladní dopravu. Vozidla kamionové dálkové dopravy na LNG budou velmi rychle přibývat, protože jsou tam úspory pro dopravce opravdu výrazné a návratnost krátká,“ říká marketingový ředitel Vemexu Hugo Kysilka.